Undgå bøder på bilferien

Nogle EU-lande håndhæver færdselsreglerne meget effektivt ved at udstede bøder. Og reglerne i de forskellige lande er ofte anderledes end de danske.

Det kan for eksempel være regler for hastighed, brug af mobiltelefon, dæk, lys på bilen og sikkerhedsvest i bilen. I flere europæiske byer er der også miljøzoner med restriktioner eller forbud mod kørsel uden særlig tilladelse.

Det er en fordel at orientere sig om færdselsregler og miljøzoner hjemmefra, for eksempel på de lokale websites, så man ikke bliver overrasket. Man bør ikke satse på informationer fra vejskilte og gps. Man kan heller ikke regne med, at biludlejere oplyser om færdselsregler og særlige miljøzoner, lyder det fra Forbruger Europa.

“Skiltning er ofte på lokalsproget, og skiltene kan variere i udseende – selv inden for samme by. Det er heller ikke sikkert, at en gps kender de lokale forhold, og den kan dirigere bilen direkte ind i en miljøzone, hvor man ikke må køre,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

Miljøzoner findes eksempelvis i Italien, Tyskland, Belgien og Frankrig, men det er forskelligt, hvordan de administreres. I Rom er miljøzonen overvåget af kameraer, der registrerer hver gang en bil kører ind i området. Ejeren af bilen vil efterfølgende få en bøde for hver indtrængen. Hvis bilen er lejet, så vil myndighederne henvende sig til biludlejeren for at indhente oplysninger om lejeren, så de kan sende bøden.

“Det kan blive dyrt, hvis man overtræder færdselsreglerne i en italiensk lejebil, fordi udlejeren må tage et administrationsgebyr for at videregive lejerens oplysninger til myndighederne. Hvis man får flere bøder, kan biludlejeren opkræve et gebyr for hvert forhold. Og der er ingen regler for gebyrets størrelse,” siger Lars Arent.

forbrugereuropa.dk er der information om billeje, bøder, administrationsgebyrer samt klagemuligheder.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.