Ungdomsrejseselskaber på kant med loven

Det er en god forretning for danske ungdomsrejsebureauer at sælge fest-rejser på samlebånd til teenagere, der ønsker at tilbringe sommerferien i Lloret de Mar i Spanien eller Sonny Beach i Bulgarien, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

Der bliver ikke kun solgt pakkeløsninger til myndige over 18 år, hvori fri bar og gratis drinks indgår som en fast bestanddel af rejsen. Hos rejseselskabet Ung Rejs sælger man også den såkaldte guldpakke til unge under 18 år, som blandt andet indeholder pubcrawl med fri bar og gratis drinks, der bliver stillet frem til de unge uden nogen som helst form for alderskontrol.

 

Forbrugerombudsmanden indskærpede i december sidste år over for rejseselskaber som Ung Rejs og Dansk Ungdomsferie, at man ikke må reklamere med og sælge rejser samt pakkeløsninger, hvori der opfordres til druk og sælges alkohol til unge under 18. Rejseselskaberne fik frist til den 1. februar 2008 til at fjerne eventuelle overtrædelser fra deres hjemmesider.

 

Forbrugerombudsmanden er nu igen i gang med at kigge rejseselskaberne efter i sømmene for at se, om loven bliver overholdt.

Direktør for Ung Rejs, John N. Tobiesen, oplyser over for Morgenavisen Jyllands-Posten, at selskabet fra 2009 påbegynder aldersbegrænsninger, når det kommer til salg af rejser inklusiv festpakkerne.

»Der er en opinion i Danmark, der mener, at vi skal håndtere danske standarder i Spanien. Men det kan ikke lade sig gøre. Alligevel har vi valgt, at man fra næste år enten skal være myndig eller have forældrenes tilladelse for at købe pakkerejserne,« fortæller han.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen