United fremrykker pensionering af Jumbo Jetten

LUFTFART: Med udgangen af i år har ingen amerikanske flyselskaber verdens nok mest berømte og genkendelige passagerfly, Boeing B747.

United Airlines fra Star Alliance meddelte sidste år, at man i 2018 vil pensionere sine sidste jumbo jets, men nu sker det med udgangen af i år. Det skrev Uniteds koncernchef i går til flyselskabets medarbejdere, oplyser avisen USA Today. United havde i 1970 sin første B747-flyvning mellem Los Angeles og Honolulu.

”United er meget forbundet med dette ikoniske fly, men tiden er kommet til at fjerne B747. Det er en bittersød beslutning, men faktum er, at der i dag er flere mere brændstoføkonomiske og omkostningseffektive langrutemodeller,” hed det.

Blandt afløserne er Boeing 777-300ER, som United er begyndt at modtage. United har kun den næst nyeste version af B747, B747-400, den har i Uniteds version plads til 374 passagerer. B777-300ER får hos United plads til 366 rejsende.

United har til sine langruter også Boeing 787-8 og 787-9 Dreamliners med plads til hhv. 219 og 252 passagerer – og fra næste år får United nye Airbus A350 til sine langruter.

Delta Air Lines fra Skyteam-alliancen er i dag eneste andet flyselskab i USA der bruger B747 på passagerruter. Delta forventer også at pensionere sine sidste B747 med udgangen af i år. Delta har ikke selv haft B747, men overtog en række efter selskabet opslugte Northwest Airlines. Hos Delta afløses B747 på langruterne bl.a. af Airbus A330 og de kommende Airbus A350.

Boeing B747 begyndte at flyve i 1970. Siden er der samlet over 1.500 eksemplarer. Blandt de største brugere af B747 i dag er British Airways, Korean Air og Lufthansa. I dag har Boeing kun bestillinger på 22 eksemplarer, der bl.a. også flyver som Air Force One.