USA og Gulf-selskaber skændes videre

us-americanFLYSELSKABER: Store skænderier om mulig statsstøtte mellem de store amerikanske flyselskaber og de tre store fra Den persiske Gulf: Emirates, Etihad og Qatar Airways. Amerikanske og europæiske flyselskaber frygter Gulf-selskaberne vil fortsætte med at udhule deres markedsandele.

Forleden fremlagde de store amerikanske flyselskaber, American, Delta Air Lines og United, en rapport, der angiveligt viser, at de tre Gulf-selskaber har fået over 40 milliarder dollars i statsstøtte.

Nu svarer et af de anklagede selskaber, Etihad Airways fra Abu Dhabi, igen og hævder, at de amerikanske flyselskaber siden år 2000 har fået over 70 milliarder dollars i direkte og indirekte støtte fra den amerikanske regering. De 70 milliarder dollars er bl.a. kommet via muligheden for kontrolleret betalingsstandsning og statsgarantier for pensionsindbetalinger.

USA’s regering har lovet de amerikanske flyselskaber at kigge på deres anklager mod Gulf-selskaberne for at de med lavere billetpriser er med til at skubbe amerikanerne ud af en række markeder.

På det danske marked vokser to af de tre Gulf-selskaber, der betjener Københavns Lufthavn, markant i år.

Qatar Airways har med fire ekstra ugentlige B787 Dreamliners siden februar nu 11 fly om ugen mellem København og Qatars hovedstad, Doha. En stigning på over 60 pct. i udbudte flysæder.

Fra december indsætter Emirates en Airbus A380 på sin daglige rute til København fra Dubai. Dobbeltdækkeren får i versionen til København plads til 615 passagerer, 58 på business class, resten på economy. De 615 sæder er en stigning på over 40 pct. i forhold til den nuværende B777-300ER på ruten.