USA vil vise flaget i Skandinavien

usa,maine, ferie turismeTURISME: Næste år begynder de seks New England-stater i det nordøstlige USA på sin første marketingkampagne i Skandinavien med økonomisk støtte fra ”Brand USA”, der promoverer USA som rejsemål i udlandet.

”New England-staterne har fået forhåndstilsagn fra Brand USA om, at man økonomisk vil støtte deres kommende kampagne næste år i Skandinavien for at tiltrække flere besøgende til dette område. Det er helt nyt, så vi ved endnu ikke, hvor mange penge, Brand USA og New England-staterne vil bruge på kampagnen. Men det er et godt tegn på, at Brand USA nu også sætter Skandinavien på sit arbejdsområde.”

Det sagde direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, i går til standby.dk, da der på Axel Hotel Guldsmeden var sammenkomst med repræsentanter fra to af New England-staterne, den folkerigeste Massachusetts og den arealmæssigt største, Maine.

De fire andre New England-stater er Connecticut, New Hampshire, Vermont og Rhode Island.

Under årets Pow Wow-fagmesse for rejsebranchen, sagde Alfredo Gonzalez, senior vice president, global partnership development for Brand USA, til standby.dk: ”At komme i gang på det nordiske marked har høj prioritet for Brand USA. Vigtigheden er vokset efter Norwegian har startet ruter fra Danmark, Norge og Sverige til Californien, Florida og New York.”

Brand USA ruller med miks af private og offentlige midler USA’s første nationale turisme kampagne ud. I første omgang på ti primære markeder, der står for 75 pct. af udenlandske ankomster til USA. Norden er ikke blandt dem, selv om Norden er fjerdestørste incoming gruppe fra Europa, efter Storbritannien, Tyskland og Frankrig.

”Hvordan vi skal organisere os i Norden, ved jeg endnu ikke, men vi skal have kontor i København eller Stockholm,” sagde Alfredo Gonzalez under Pow Wow, der i år blev holdt i Chicago, og tilføjede: ”Vi har mange henvendelser fra amerikanske partnere, som ønsker samarbejde med Norden – f.eks. Las Vegas, Chicago, Minnesota, Boston. Jeg glæder mig til at åbne i Norden, en region jeg elsker højt, og som på mange måder har påvirket min karriere.”

De nordiske besøgende er også interessante for amerikanerne, fordi nordboerne ikke kun besøger USA’s store turistområder, men også kører rundt i andre stater, der ikke trækker så mange udenlandske turister.

Brand USA finansieres af de penge, amerikanerne får, når f.eks. danskere betaler 14 dollars for deres elektroniske rejsegodkendelse til USA, ESTA, Electronic System for Travel Authorization. De fire dollars går til Department of Homeland Security, der bl.a. har ansvaret for paskontrol ved indrejse til USA. De resterende ti ESTA-dollars går til Brand USA’s markedsføring af USA som rejseland.

Samlet forventer Brand USA på verdensplan at bruge op mod 100 mio. dollars om året på at tiltrække flere turister og andre besøgende.