Vækstplan giver skub til dansk turisme

Katia Knipschildt Østergaard.

Katia Knipschildt Østergaard.

TURISME: Regeringens vækstplan for dansk turisme har mange elementer, som vil styrke dansk turisme – men jobeffekten vil være beskeden, når der ikke for alvor investeres i bedre rammevilkår, siger Horesta.

”Det er et stærkt signal, at regeringen ser turismen som et væksterhverv, og planen indeholder mange elementer, vi varmt kan anbefale,” siger adm. direktør for hotel- og turisterhvervets organisation, Horesta, Katia K. Østergaard.

Horesta opfordrer politikerne til at rette fokus mod de dele af dansk turisme med størst muligheder for vækst. Derfor glæder det Horesta, at regeringen vil styrke møde-, kongres- og erhvervsturisme, hvor gæsterne har et højt døgnforbrug.

Men Horesta savner forslag, som for alvor vil styrke dansk turismes konkurrencekraft. ”På internationalt plan vokser turisterhvervet 4-5 pct. om året. Vi vidste, at regeringens udspil ikke indeholdt forbedringer af erhvervets rammevilkår. Men det skal der til, hvis Danmark skal have del i den internationale vækst. Regeringens plan styrker ikke vores konkurrencekraft,” siger Katia K. Østergaard.

De seneste ti år har Danmark mistet 8 pct. af udenlandske overnatninger, mens alle nabolande er gået frem. Tyskland med 65 pct., Sverige med 15 og Norge med 14 pct., oplyser Horesta.