Vækstudspil støtter turismen

Katia K. Østergaard.

Katia K. Østergaard.

Dagens forlig om en vækstplan for dansk turisme er et godt og vigtigt skridt i den rigtige retning. Særligt i sammenhæng med forliget tirsdag om en vækstpakke, mener Horestas adm. direktør, Katia K. Østergaard.

”Vi kan genkende mange af vores ønsker i planen. Den indeholder initiativer, som leverer gode svar på aktuelle udfordringer. Initiativer, som vil skubbe turismen i den rigtige retning”, siger hun.

Tirsdag enedes regeringen og Venstre om fuld momsafløftning på hotelovernatninger, lavere PSO-afgifter og flere midler til markedsføring. Dagens forlig om en vækstplan for turisme indeholder ikke initiativer i samme økonomiske størrelsesorden. Horesta genkender dog mange af sine ønsker i planen, der efter Horestas opfattelse bør ses i sammenhæng med tirsdagens forlig.

Vækstplanen for turisme lægger op til at samle alle relevante ferietilbud i en portal kaldet Denmark Direct. Det kan give turisterne hurtigere overblik over, hvordan de kan skrue en rejse til Danmark sammen.
Horesta glæder sig også over, at der lægges op til målrettet satsning på kulturoplevelser. Desuden bliver der flere midler til markedsføring i udlandet, forenkling af planloven, styrket indsats for at tiltrække konferencer og turister fra vækstmarkederne, samt en ny struktur for dansk turisme med bedre sammenhæng i markedsføringen.

For Horesta er eneste minus en certificeringsordning, som skal højne kvalitet og service i turisterhvervet. Ordningen skal styres af Dansk Standard.

”Vi arbejder dagligt på at højne kvalitet og service. Service er meget komplekst og ikke noget, der egner sig til at blive standardiseret”, siger Katia K. Østergaard. Hun glæder sig dog over, at ordningen er frivillig.