Valgfrie flyruter

Konceptet er resultat af samarbejdet om lufttrafikstyringen i det fælles luftrum, som blev deklareret i oktober 2009 og med systemet kan flyselskaber og piloter frit bestemme flyets rute gennem det dansk-svenske luftrum.

 

Konceptet vil teoretisk give flyselskaberne en brændstofbesparelse på cirka 13.800 ton årligt og dermed reducere udslippet af CO2 med omkring 43.600 ton. Det svarer til den gennemsnitlige årlige udledning fra 31.210 biler plus reduktion af andre drivhusgasser.

Naviair og LFVs beregninger viser, at konceptet svarer til en gennemsnitlig besparelse på 1,3% i brændstof og flyvetid for selskaber der flyver i dansk og svensk luftrum.

 

Langt de fleste fly har allerede inden indførelsen gennem effektiv flyveledelse, fået tilladelse til at flyve den korteste distance over Danmark og Sverige når det var muligt; men de har hidtil måttet tilrettelægge flyvningerne, så flyveplanerne fulgte de faste ruter. Derfor måtte de medtage ekstra brændstof. Nu kan de starte med lidt mindre brændstof, og den lavere vægt betyder reduceret forbrug. Selv om besparelsen er marginal, bliver der med omkring 950.000 flyvninger årligt tale om betydelige besparelser. Samtidig vil flyselskaberne spare næsten 7.500 flyvetimer i forhold til flyvetiden i flyveplanerne.

Free Route Airspace er tidligere med succes indført i Portugisisk luftrum, i Irland og til dels i Holland og Belgien.

Skrevet af Flemming Juul