Marriott International-koncernen havde ved udgangen af sidste år 9.300 hoteller i 144 lande og territorier verden over. I pipelinen har giganten over 3.700 hoteller med i snit 153 værelser på vej.
Sidste år fik Marriott International en vækst i nye hotelværelser på 123.000, svarende til en stigning på 6,8 procent sammenholdt med 2023 – og i pipelinen var der ved udgangen af sidste år 3.766 hoteller med samlet 577.265, skriver Marriott i pressemeddelelsen om ”2024 Development Highlights.”
Alene sidste år indgik Marriott aftaler om at overtage 1.200 hoteller; enten med ejere af hotelbygninger, via franchiseaftaler (Marriott-koncernen har over 30 hotelvaremærker) eller med udviklere, der har nye hotelprojekter på vej.
Også Marriotts enorme bonus- og loyalitetsprogram, Marriott Bonvoy, bare vokser og vokser – ved udgangen af sidste år havde Bonvoy passeret 219 millioner medlemmer på verdensplan.
Danmark med i udviklingen i år
Nordamerika – USA og Canada – er Marriott-koncernens største region.
Og om regionen EMEA – Europa, Mellemøsten og Afrika – står der blandt andet i pressemeddelelsen, at man nu har en pipeline i EMEA på 596 hoteller med næsten 105.000 værelser på vej.
Blandt Marriotts varemærkedebutanter sidste år i EMEA noterer hotelgiganten, at man fik åbnet Fairfield by Marriott Copenhagen Nordhavn, det var første gang Fairfield-brandet åbnede i Europa.
Dette hotel ligger i en dobbeltbrandet bygning i Københavns Nordhavn – Fairfield by Marriott-hotellet har 222 værelser og suiter, mens Residence Inn by Marriott (det første Residence i Norden) har 89 hotellejligheder.
De to hoteller drives på franchisebasis af det danske driftsselskab Core Hospitality, der hører under den nu igen 100 procent danskejede hotelkoncern, Zleep Hotels. De 14 Zleep-hoteller i Danmark får i denne tid nye navne og skal nu føre navnet Four Points Flex by Sheraton, også et af Marriotts 30 hotelvaremærker.
Relaterede artikler:
14 danske hoteller melder klar til Marriott-navneskifte