Vestlige lande undersøger ikke askeskyen

De vestlige lande har ikke gjort deres hjemmearbejde når det gælder partikelanalyse. Men det har russerne.Den svenske rejsesite ’Resetips’ har i samarbejde med rejsebranchemagasinet ’Travel Report’ fundet ud af, at Rusland, hvis europæiske del for en stor del ligger indenfor zonen med askeskyen, allerede lørdag frigav sin civile flytrafik. Det skete efter det russiske luftvåben har gjort, hvad man ikke har gjort i Vesteuropa, nemlig en reel analyse af, hvorvidt partiklarne skader flyet eller ikke.  Russiske flyselskaber havde for eksempel seks flyvninger søndag mellem St. Petersburg, respektive Moskva, til Larnaca på Cypern. De fløj godt tre timer gennem askeskyen uden problemer.  Aeroflot indsatte søndag ekstra store fly for at hjælpe SkyTeam med at flyve passagerer bl a til Korea, hvor andre flyselskaber holdt stille.  Økonomisk hårdt pressede tog KLM og Lufthansa søndag egne initiativer for at prøveflyve gennem hollandsk og tysk luftrum uden passagerer. Resultatet studeres nu.  Myndighederne har derimod ladet sig nøje med utilfredsstillende analyser, som har ført til, at alt fra militærfly til ambulance helikopterne har fået startforbud, uden selve askeskyen er undersøgt fysisk. I Danmark har redningshelikoterne måttet melde fra til 11 opgaver siden askeskyen stoppede trafikken. Også topchef Bjørn Kjos fra Norwegian, der selv er erfaren pilot, er uenig i myndighedernes lukning af luftrummet og fastholder, at hvor luften er klar, er der ingen risiko ved at flyve. Ifølge business.dk undrer SAS sig også over, hvilken baggrund myndighederne har for at indstille flytrafikken. SAS’ kommunikationschef Mikkel Thrane efterlyser større gennemsigtighed og øgetviden om baggrunden for flyforbudet. Han nævner, at SAS ikke – i modsætning til flere kolleger i Europa – vil lave testflyvninger for at dokumentere askeskyens ufarlighed.

Skrevet af Flemming Juul