Vi jagter fem mio. bonusmedlemmer på sigt

EuroBonus er kommet for at blive i SAS i lighed med konkurrenternes bonusprogrammer. Siden starten for 20 år siden er det samlede medlemstal nu vokset til små tre mio., og chefen for projektet, marketingdirektør Per Møller Jensen, lægger ikke skjul på, at man gerne ser tallet stige til fem mio. på verdensplan. De første fem år rundede medlemstallet èn mio.

 

”I Danmark har vi tæt på 500.000, og det er vi rigtigt godt tilfredse med. Det eneste sted i verden, hvor det ikke er tilladt med et loyalitetsprogram, er i Norge, som har forbudt vort bonusprogram på norsk indenrigstrafik. Det har vi naturligvis anket til kokurrencemyndighederne, og vi skulle være tæt på en endelig afklaring, ” siger Per Møller Jensen.

 

”Det er ved at være en blandet landhandel, med alt fra sportsbilletter til hotelophold og kufferter for sine points. Hvor går grænsen?”

 

”Den går vel ved kvalitet, men det er ikke nogen hemmelighed, at vi vil udvide antallet af samarbejdspartnere. Vi er på udkig efter en stor partner. Det kunne være en bank, men der er masser af andre muligheder. Det drejer sig om, at give kortet så stor en værdi som muligt.”

 

”Man når jo alligevel ikke at få brugt sine points?”

 

”Det håber jeg sandelig. Vi har gjort det meget lettere, og i dag kan man jo også bruge points helt frem til afgang. Både til billet og evt. upgrading. Heldigvis ser vi da også, at der bliver brugt flere og flere points. Det er forkert, hvis man tror, vi håber på det modsatte. Jo mere kortet bruges desto større værdi, som så igen skulle smitte af på os.”

 

”Agenterne er ikke vilde med det. Slet ikke, hvis de skal føre regnskab med forbruget.”

 

”Det er et privat kort, og vi ved naturligvis, at der er firmaer, som forbyder deres ansatte selv at bruge bonuspoints (den danske stat, red.), men det er langt færre end tidligere. Vi tillader familier og samboende at udnytte optjente points, men den går ikke længere med naboer og kolleger.”

 

”Er der en rød tråd i forbrugsmønstret af flybilletter ?”

 

”Ja, helt klart. Det er også de samme favoritdestinationer, som når vi lancerer kampagner med lavprisbilletter. Eller som i disse dage forbrug af halvt så mange points som normalt. Det er også de ruter, hvor vi har den største kapacitet. Det gælder den nordiske triangel København- Oslo- Stockholm samt London.

 

”Er der nogen mere trofaste end andre blandt loyalitetsgæster ?

 

”Ja. 100.000 er fortsat aktive og har været med fra starten, heraf har 2.500 erhvervet guldkort hvert år,” slutter Per Møller Jensen.

 

I dag sætter den runde fødselsdag sit præg på flere afgange og på 20 udvalgte ruter. Det sker bl. a. med lagkage og glimmer ved nogle gateafgange samt om bord på flyene. Og ikke mindst udlodning af ekstra points.

Skrevet af Ejvind Olesen