Mange planlægger ferien selv eller vælger andre alternativer til charterbureauerne, der de seneste fem år har fået længere mellem reservationerne. I samme periode er rejseaktiviteten ellers vokset markant.
Sidste år steg antallet af passagerer i Københavns Lufthavn med over 9%, viser en opgørelse fra Dansk Brancheanalyse: ”Hvis jeg skulle nævne erhverv i Danmark, som er udsat for det, vi kalder disruption, så er rejsebranchen altså helt klart det største”, lyder det fra direktør i Dansk Brancheanalyse Ole Egholm, der står bag opgørelsen. ”Det er ikke kun flyselskaberne, der tager en del af omsætningen. Det er også nogle af de større hjemmesider som Hotels.com, Airbnb og Expedia, som tager forretning fra det danske marked”, fastslår han.
Sådan lyder det fra Danmarks næststørste spiller TUI, det tidligere Star Tours: ”Vi har analyseret danskernes rejsevaner. Og én ting er sikkert: Vi rejser mere end nogensinde. Vi rejser bare på forskellig måde i forhold til tidligere”, fortæller landechef Gorm Pedersen. ”Vi ser større vækst for de rejser, der er mere fleksible som for eksempel storbyferierne. Og så ser vi også et stort marked for krydstogter, som vi tror kommer til at vokse meget mere. Og der vil vi være med på hele paletten”.
De seneste 10 år har antallet af danskere, der booker charterferie, stået fast på cirka én million bookninger om året, men sidste år valgte færre danskere at købe en færdigstøbt pakkerejse. Og det er der en helt bestemt årsag til, skriver TV2.dk.
”Tallene vidner om, at branchen har været presset af terror og politisk uro. Mange har valgt at droppe charterferien til Egypten, Tunesien eller Tyrkiet, fordi det har været for usikkert. Og det har branchen kunne mærke”, fortæller Ole Egholm.
I år er danskernes absolutte favorit Mallorca, men det er det også for alle andre europæere, og det sætter branchen under pres. På Mallorca er prisen steget med 20% på hotellerne, oplyser Spies til TV2 Business. Her har også Bravo Tours oplevet prisstigninger på op til 20%.
”Når der er hoteller med så vanvittige priser, bruger vi dem ikke. Men vi ser generelt prisstigninger rundt om i Sydeuropa, fordi der er så stort et pres i øjeblikket”, siger Peder Hornshøj fra Bravo Tours. ”De priser, vi får for rejserne, afspejler ikke prisstigningerne på hotellerne. Vi får stort set samme pris som sidste år, så vi har været nødt til at spare på andre områder”, forklarer han.