Vi skal igen have Danmark bundet sammen

Det er så rigtigt, som det er sagt af salgs-og marketingdirektør i Københavns Lufthavn, Carsten Nørland, når han som en kommentar til de faldende passagertal for indenrigstrafikken i går bemærkede:

”Konkurserne med fald i indenrigstrafikken viser, hvor sårbar luftfarten er, og hvor vigtigt det er, at vi får Danmark bundet sammen – og Danmark sammen med udlandet.”

 

Realismen er til at få øje på i rapporten fra Københavns Lufthavn, hvor indenrigstrafikken faldt med 34,4 procent i maj og på årsbasis er faldet med 15,8 procent passager.

 

Der kommer inden midsommer en klar melding fra SAS om, hvad selskabet vil med dansk indenrigstrafik i det hele taget, men at der drosles ned, kan der ikke være tvivl om. Selskabet opgiver ikke mere salgstal for indenrigs, og slet ikke noget om de enkelte ruter, men der er næppe penge at hente på lokaltrafikken.

Hverken for SAS eller Norwegian.

 

Mindre operatørre og mindre fly kan måske – selv med de lave billetpriser – få gevinst. Her ser det ud til, at DAT griber tingene vældig fornuftigt an på ruten fra Rønne til København.

 

SAS skal have en god løsning for forbindelsesnettet til udlandet. Derfor kommer der også en ny rute fra Billund, hvor lufthavnen selv byder på skarp konkurrence fra udenlandske flyselskaber direkte til europæiske knudepunkter.

Skrevet af Ejvind Olesen