VisitDenmark får ny organisation

VisitDenmark har med Lov om VisitDenmark fået ansvaret for den internationale markedsføring af Danmark som rejsemål. Samtidig er konkurrencen om de internationale ferie- og erhvervsturister skærpet.

 

Derfor gennemfører VisitDenmark ændringer i organisationen – bl.a. etableres en enhed for Strategisk Marketing og en enhed for Forretningsudvikling.

 

Målet er at få flere gæster til at holde ferie i Danmark. Derfor skal indsatsen baseres på solidt videngrundlag og ske i et tæt samarbejde med partnere, så markedsføringen får størst mulige gennemslagskraft på de prioriterede internationale markeder.
Ændringen betyder fyring af syv medarbejdere i VisitDenmark, der siden 2009 har opsagt 21 ansatte.

 

”Mængden af kommunikation eksploderer, det stiller nye krav til den måde, Danmark skal markedsføres på. Vi skal derfor nytænke vores tilgang til markedsføringen, så vi matcher turisternes behov. Med den nye organisation har vi de fremtidige rammer til denne opgave,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark. 

 

I den nye organisation samles og styrkes  de faglige kompetencer inden for marketing, analyse, presse samt forretningsudvikling i en enkel struktur med klare mål.

 

De væsentlige ændringer i organisationen
VisitDenmarks organisation på hovedkontoret i København består nu af fire enheder: Strategisk Marketing, Forretningsudvikling, Viden og Analyse og Kommunikation og Presse.

 

Den største ændring består i, at der etableres en ny enhed for Strategisk Marketing, som får ansvaret for at skabe et stærkt Danmarksbrand, udnytte mulighederne i de digitale medier og sikre en målrettet indsats og et stærkt partnersamarbejde om markedsføringen over for de prioriterede målgrupper internationalt.

 

40-årige Janne Grønkjær Henriksen bliver 1. juni leder for Strategisk Marketing. Hun har en HD i afsætning fra Copenhagen Business School og baggrund fra bureauverdenen, senest fra Saatchi & Saatchi.

 

De fire hovedenheder i VisitDenmark skal understøtte markedskontorer i Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannien, Italien, Holland, USA, Japan og Kina. Samtidig fastholdes indsatsen på vækstmarkeder som Australien, Brasilien, Rusland og Spanien.

 

For at sikre at VisitDenmark hele tiden er på forkant med de nye markedsmuligheder for dansk turisme, etableres en ny enhed for Forretningsudvikling. Enheden får bl.a. til opgave at sikre at VisitDenmark udvikler nye markedsføringsprojekter med nye finansieringskilder i samarbejde med private og offentlige aktører.

 

Skrevet af redaktionen