VisitDenmark får nye chefer i Tyskland og USA

37-årige Lars Ramme Nielsen bliver VisitDenmarks nye markedschef i Tyskland med base i Hamborg. Cand.scient.pol’en kommer fra stilling som projektchef i Industriens Fond og har mange års erfaring med salg og markedsføring inden for turismen.

 

Med en afstikker til Københavns Lufthavn var Lars Ramme i Wonderful Copenhagen fra 2003 og indtil 2011, hvor han blev forretningsudvikler af projekter i Industriens Fond.

 

I Wonderful Copenhagen havde Lars Ramme Nielsen flere ansvarsområder. Senest marketingchef med ansvar for netværket Meetingplace Wonderful Copenhagen, Wonderful Copenhagens, VisitDenmarks og en række københavnske mødesteders platform for markedsføring af København som destination for firmamøder, incentives og kongresser. Han var desuden chef for markedsføringen af København som citybreak destination og chef for Copenhagen Route Development Program, der i samarbejde med Københavns Lufthavn tiltrækker nye flyruter.

 

Med 13 mio. overnatninger i 2011 er Tyskland det vigtigste internationale turismemarked for Danmark.

Trods en fremgang i 2011 er der fortsat 700.000 færre tyske overnatninger i Danmark end før finanskrisen.

Det er VisitDenmarks ambition at genvinde positionen på det tyske marked.

 

Adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, siger: ”Lars har bred markedsføringskompetence, godt kendskab til markedet og erfaring med at samle erhvervet om fælles indsats. I Meetingplace Wonderful Copenhagen demonstrerede han stor dygtighed ved at få konkurrerende parter til at gå sammen om fælles fremstød om at markedsføre København. Dansk turisme skal tackle store udfordringer på det tyske marked, og det kræver netop godt samarbejde mellem alle parter.”

 

Tyske turister står for ca. 60 pct. af alle udenlandske overnatninger i Danmark, udviklingen på det tyske marked er derfor afgørende for væksten i dansk turisme. Herom siger Lars Ramme:

 

”Den position, Danmark skal genvinde på det tyske marked, gør stillingen som markedschef i Tyskland til en af de mest udfordrende i dansk turisme. Det var en afgørende faktor for, at jeg nu vender tilbage til turismen. Jeg havde ikke forestillet mig at sige farvel til Industriens Fond efter mindre end et år, men da denne stilling kom op, kunne jeg ikke sige nej.”

 

Lars Ramme Nielsen afløser Bruno Bedholm på som markedschef i Hamborg. Efter mange år rejser Bruno Bedholm nu til New York for at afløse Susanne Nordenbæk, der har valgt at fratræde sin stilling i forbindelse med de seneste organisationsændringer i VisitDenmark.

Skrevet af Henrik Baumgarten