VisitDenmark har sat spot på det finske marked fordi blandt andre Blue1 nu får direkte ruter fra otte finske byer til København. Markedet gik 18,5% frem i 2011, og overnatningstallet var på 180.000. Det er ikke kun København der trækker. Legoland har i flere år været et populært rejsemål for finske familier og VisitDenmark vurderer, at finske turister årligt omsætter for 174 millioner kroner i Danmark.
”Med de nye ruter øges kapaciteten væsentligt, og vi venter en vækst på ca. 8% for det finske marked i 2012”, siger Andréas Näsman, VisitDenmarks markedschef i Sverige.
”Med direkte ruter til København er det oplagt at satse på storby-oplevelser, men vi går samtidig i gang med at sælge Danmark til børnefamilier”.
Blue1 flyver fra Helsingfors, Oulu, Vasaa, Lappeenranta, Kuopio, Kittila, Aabo og Tampere. Også Finnair og SAS flyver fra Helsingfors.