VisitDenmark storsatser på animationsfilmen Trolls

trolls-galleri1Trolls, der har Danmarkspremiere i denne uge, har sit ophav i de berømte danske Gjøl Trolde, der blev udviklet i 1930’erne. Der er også sammenfald i nogle af kerneværdierne, som VisitDenmark gerne vil markedsføre Danmark på.

”Filmen handler ikke om Danmark, men når man ser filmen, er troldene positive og glade. Det spiller godt sammen med Danmark, og det billede man har af os ude i verden”, fortæller VisitDenmarks adm. direktør Jan Olsen til business.dk.

Tidligere har VisitDenmark haft succes i samarbejdet med de danske film ’En Kongelig Affære’ og ’Fasandræberne’ og med Hollywood-filmen ’The Danish Girl’. Fordi koblingen til Danmark ikke er så udtalt i Trolls, har VisitDenmark været meget grundige i deres forarbejde.

”Det er næsten halvandet år siden jeg så de første stregtegninger hos Fox i London”, siger Anja Hartung Sfyrla, chef for forretningsudvikling i VisitDenmark. Hun har løbende set mere og mere, efterhånden som DreamsWorks blev færdige. Først i starten af 2016 besluttede VisitDenmark at køre en kampagne med udgangspunkt i troldene og Trolls-filmen.

Branding-ekspert Simon Bastiansen fra MKTG Danmark mener, at VisitDenmark har landet en god aftale. ”Der er et naturligt værdimatch mellem Danmark og filmen, og man rammer børnefamilierne mens de har paraderne nede. Det virker som rigtig godt arbejde fra VisitDenmarks side”.

VisitDenmark har købt retten til at brande sig som destination og hjemstavn for troldene. Derfor vil der på boksene til McDonald’s Happy Meals i Tyskland bl.a. komme til at stå ’Find Your Happy Place in Denmark’, der er en forlængelse af Trolls-filmens slogan, ’Find Your Happy Place’. I æsken vil der desuden være en trold, og man får mulighed for at vinde en rejse til Danmark, skriver business.dk.