2007 blev et fint år for dansk turisme. Helt nye tal viser en samlet vækst på 5,4 pct. i omsætning og en fremgang på 4 pct. i antallet af overnatninger i forhold til året før. Fremgangen er primært knyttet til "feriehuse" og "hoteller" med en vækst i omsætning på henholdsvis 8,1 pct. og 6,1 pct.
VisitDenmark vil dog gerne have bedre fat i de højtforbrugende udenlandske storbyturister – både erhvervsfolk til konferencer og de mere traditionelle byturister. Ifølge analytiker Christian Ørsted Brandt fra VisitDenmark har hjemmemarkedet leveret en vækst i omsætningen på over 10 pct., mens omsætningen fra de udenlandske turister kun er steget med 0,2 pct. Når det gælder de udenlandske forretningsrejsende har der oven i købet været en tilbagegang på over 3 pct.
"Vi havde gerne set en mere positiv udvikling i den udenlandske storbyturisme, men er dog rigtig glade for, at tyskerne i stigende grad vender tilbage til de danske ferieboliger," siger Christian Ørsted Brandt.
Med globaliseringen stiger antallet af internationale møder inden for stort set alle brancher, og målet er at sikre Danmark en større andel af det hurtigt voksende marked.
Det skal ifølge VisitDenmarks adm. direktør, Dorte Kiilerich, ske i et tættere samarbejde med den danske mødebranche.
”Vore kontorer rundt om i Skandinavien, Europa og USA skal skabe kontakt mellem udenlandske mødearrangører og danske udbydere af disse faciliteter,” siger Dorte Kiilerich.
VisitDenmark arbejder i forvejen på at brande Danmark i udlandet i et samarbejde med danske turismeaktører og erhvervslivet. Foreløbig bliver der investeret 120 mio. kr. i dette projekt, som er en del af regeringens samlede handlingsplan for en generel, global markedsføring af Danmark.
Over de kommende fire år er der således afsat mere end 400 mio. kr. til at skabe et positivt billede af Danmark i udlandet, og ud over turisme bliver der satset på uddannelse, forskning, eksport m.m.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 24. februar, 2008)