Vrede og sympati i debat om SAS-personale

Af Ejvind Olesen, redaktør

 

Det er en kendsgerning, at kundetilfredshed aldrig har været højere end i øjeblikket hos SAS passagererne. Det blev også fremhævet forleden ved halvårsmødet i hovedkvarteret i Stockholm.

Alligevel har direktør Henrik Busch (foto) oplevet det anderledes på en eller flere flyvninger hjem fra Beijing. Det dristede han sig til at skrive om. Først i dagbladet Børsen, som tilsyneladende ikke affødte reaktioner. Derefter på takeoff.dk, hvorefter det væltede ind med kommentarer. Vi skal undlade at udlede, hvad man kan lære af det.

Til gengæld var mange indlæg holdt i skrappe toner – enkelt som vi ikke gengiver på et niveau, som vi sorterer fra – men det er på sin plads at fremhæve særlige bemærkninger om takeoff. dk. Så som: ”Det er sensationsjournalistik og takeoff.dk burde holde sig for god til at bringe den slags kommentarer.”

Det har intet med sensationsjournalistik at gøre. Vi er ikke sat i verden for at beskytte SAS eller andre for kritik. Det er op til både selskabet og de ansatte at forsvare sig. Livet bliver lettere, når man skal uddele ros. Men, hvis man skal bevare respekten hos læserne, skal det afspejle virkeligheden, som brugerne oplever den.

Derfor er vi glade for de mange reaktioner. Mest for dem, der er fri for bitterhed, men som objektivt forsøget at skildre deres oplevelser. 
Søvndyssende ligegyldigheder prøver vi selv at holde på afstand. Ikke dermed være sagt, at det altid lykkes. Men vi prøver.

Skrevet af redaktionen