
Af Ejvind Olesen
I går kunne man læse i dagbladet B.T. at flypriserne er i frit fald. Det sker med baggrund i en ny prisundersøgelse af søgemaskinen Momondo, som på baggrund af en halv milliard priser (ingen højere!) nu er lavere end sidste år på ti udvalgte ruter i Europa i februar næste år.
Det er efter devisen om udbud og efterspørgsel. ”Flyselskaberne kæmper for at få fyldt deres fly, og konkurrencen kommer forbrugerne til gode, ” siger Martin Lumbye fra Momondo.
Hvor må det være dejligt at kunne se ind i fremtiden blot ved sammenligning af en stribe lavpriser. Er det fem på hvert fly, eller er det 10? Og er resten så bare steget, når forbrugeren skal beslutte sig til at købe.
Når de priser, som B.T. opgiver, med Momondo som kilde, er faldet fra 977 kr. til 726 kr. fra København til Barcelona, eller et fald på 643 kr., så ville jeg godt vide på hvilke fly og ikke mindst hvor mange pladser, der er tale om.
Det koster vel mindst 2.500 kr. på et fyldt fly retur i rene udgifter for en passager. For mange ruteselskaber betydeligt mere.
Virkeligheden er, at vi kan se frem til stigende priser. Olepriserne stiger (ligesom benzinen på landjorden). Flere og flere lande begynder at indføre afgifter. Ofte som ren skatteudskrivning men altid med miljøet og den globale opvarmning (men vi fryser og sidder fast i sneen) som undskyldning. Det gælder store lande som England og Tyskland. Og snart også Østrig. Vent bare.
Dollaren stiger også og er med til at fordyre flybilletten, fordi brændstof betales i dollar. Udgiften til sikkerhed i lufthavnene stiger, installering af kostbare bodyscannere, og der er kun ét sted at hente pengene, nemlig hos forbrugerne.
Samtidig har vi en kraftig overproduktion af flypladser i Skandinavien, og det kan naturligvis i en kort periode presse priserne, men snart tvinges en række selskaber til at geare ned igen. Og det er de parate til. Flyruter vil komme og gå lige så hurtigt, som vintervinden blæser. Og sommervinden med for den sags skyld.
For nu at fastholde den pessimistiske linie for forbrugerne, så ved de hvad der venter, hvis Danmark får en ny venstreorienteret regering. Partierne har allerede bebudet, at der skal mindst 75 kr. på hver vej for en flybillet fra danske lufthavne.
Jeg tror fortsat ikke på, at Norwegian kommer i gang med langruterne. Den investering og satsning er simpelthen for risikabel, selv for en nordmand.
Hvad mener du? Har Momondo ret i ”det frie fald”. Deltag i debatten her på siden.

STANDBY.DK Nyt om rejser

