Weekendklummen: Snart er vi ved smertegrænsen

Af Ejvind Olesen

I 2003 udgjorde udgiften til brændstof på en flyvning med et fyldt charterfly 12 procent af sædeprisen. I 2005 var det vokset til 17 procent, og året efter til 25 procent.

Dengang skrev daværende chef for det, der i dag er Thomas Cook Airlines Scandinavia, ”er markedet parat til at betale denne prisstigning? Har prisen på en ferierejse ramt de rejselystnes smertegrænse?”

Det spørgsmål er vel rimeligt at stille i dag, fem år senere, hvor den seneste opgørelse fra Thomas Cook Airlines nu er oppe på at udgøre 28 procent af sædeprisen. Og desværre ser det ud til at blive endnu værre.
Derfor er det imponerende, at både Spies Rejser og Star Tour (Spies kom først) har garanteret, at der ikke kommer ekstra prisstigninger på ferierejsen i år. Det er da en garanti, der vil noget. Helt som med Simon Spies i halvfjerdserne. Han havde råd, Tjæreborg havde ikke.

”Mens andre flyselskaber fastlåser prisen på 50-60 procent af deres brændstofforbrug et halvt år frem, har Thomas Cook Airlines købt alt det brændstof, som de skal bruge sommeren over for at flyve vore gæster på ferie. Der bliver ingen olieprisstigning,” siger adm. direktør Jan Vendelbo i Spies Rejser.

Han går et skridt videre og garanterer også for at langflyvninger til Kanariske Øer og Thailand ikke får brændstoftillæg til vinter. Af gode grunde kendes prisudviklingen ikke for sommeren 2012. Håbet om, at det går den anden vej, er ikke usandsynlig. Det er sket før.

Til gengæld sætter ruteselskaberne prisen op. SAS hele to gange på to måneder. Har de stigende oliepriser på ruteselskaber, og måske især lavprisselskaber, nået smertegrænsen for passagererne?

Hvad mener du?

 

Skrevet af