TURISME: 12. oktober har Wonderful Copenhagen konferencen ‘Tomorrow’s Urban Travel’ om fremtidens destinationsudvikling. Konferencens hovedtaler er opfinder af begrebet oplevelsesøkonomi. Der bliver også fokus på masseturisme i Venedig, Barcelona og Dubrovnik, hvis borgere klager over for mange turister.
Tomorrow’s Urban Travel i Skuespilhuset i København har inviteret ’11 ledende talere til at bidrage med nye idéer og nyt perspektiv på, hvordan rejseindustrien og -markedet vil udfolde sig de kommende år’.
”Vores ambition er, at morgendagens udvikling og dermed morgendagens talere præsenteres på konferencen. Talerne er frontløbere i at tænke nye, innovative partnerskaber og nye markedsledende initiativer,” siger Signe Jungersted, udviklingschef hos Wonderful Copenhagen.
Konferencens hovedtaler, Joseph Pine, er ifølge WoCo manden bag begrebet oplevelsesøkonomi. Han giver sine bud på, hvad vil styre folk de kommende år når de skal rejse – og opleve. Joseph Pine vil også komme ind på hvordan autenticitet og localhood kan ændre sig fremover.”
Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhage, siger: ”I januar i år lancerede WoCo ny turismestrategi, der markerede et slut med turismen, som vi kender den. Strategien er bl.a. baseret på, at turister ikke vil være turister, men midlertidige lokale. Denne formulering faldt Joseph Pine over og delte på Twitter.”
Den seneste tids fokus på masseturisme i byer som Venedig, Barcelona og Dubrovnik har betydet, at bæredygtig turisme for alvor er kommet på turismens dagsorden. Mange borgere i bl.a. disse byer har protesteret mod at der er for mange turister.
Anna Pollock, international ekspert i bæredygtig turismeudvikling og grundlægger af Conscious Travel vil på konferencen se nærmere på udfordringer pga. masseturismen, og hvordan det lokale samfund skal tænkes ind i løsningerne.
Laura Cavallo, direktør for Destination Melbourne, vil fortælle om Australiens næststørste bys kampagne, Discover Your Own Backyard. Den har de lokale borgere som målgruppe – både for at skabe bedre ‘værter’ samt styrke den lokale stolthed over destinationen og skabe opbakning til turismen.
Såvel standby.dk som takeoff.dk har i denne tid bannerannonce for WoCo-konferencen ‘Tomorrow’s Urban Travel’. Ved at klikke på banneret kan man købe billet til sammenkomsten 12. oktober.