Wonderful Copenhagen besvarer kritik

Lars Bernhard Jørgensen.

Lars Bernhard Jørgensen.

DEBAT: WoCo blev kritiseret efter Melodi Grand Prix med beskyldninger om bl.a. at ansætte direktørers familiemedlemmer. ”Kan vi blive bedre, og kan vi lære af Eurovision?  Selvfølgelig kan vi det,” skriver adm. direktør i WoCo, Lars Bernhard Jørgensen, i dette forkortede debatindlæg.

Af Lars Bernhard Jørgensen

”De seneste uger har Wonderful Copenhagen været vidne til hård beskydning i få danske medier. Der fremstilles et billede af WoCo, vi ikke kan genkende.

WoCo er en fantastisk virksomhed med stærk resultatskabelse, dygtige medarbejdere og strategi om at skabe vækst for turismen i hovedstaden med vores mange samarbejdspartnere.

Vi har læst kritiske udtalelser fra intern klimaundersøgelse i Metroxpress, men hvad der ikke fremgår af dækningen, trods opfordring fra WoCo, er konklusionen af samme undersøgelse: At Wonderful Copenhagens medarbejdere giver 4,5 ud af fem, når der sættes tal på WoCo som arbejdsplads.

Til de, som ønsker evaluering af Wonderful Copenhagens arbejde, kan vi henvise til den uvildige rapport, COWI i efteråret 2013 udførte for Region Hovedstaden.

Følgende blev konkluderet: Wonderful Copenhagen er en succesfuld turistfremmeorganisation i Danmark. Organisationen bidrager til at skabe professionelt turismeprodukt og omsætning, erhvervsudvikling og arbejdspladser i København og Hovedstadsregionen.

Kan vi blive skarpere? Selvfølgelig! Og skal vi lære af et forløb som Eurovision? Selvfølgelig!

I en verden med strukturelle forandringer er der et stort krav om at holde sig up-to-speed og være forandringsvillig. En opgave som kan give bump, når processer, projekter og medarbejderforhold tilpasses.

Eurovision var et kæmpe projekt. Ikke bare for WoCo og vores samarbejdspartnere, men for hele København. Et projekt som kom dumpende, da Emmilie de Forest gik på scenen i Malmø for lidt over et år siden.

Sammen med bl.a. Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Danmarks Radio gennemførte vi denne mega-begivenhed, og DR transmitterede syv timers live-tv til 195 mio. mennesker ude i verden.

Og det gik godt. Københavnerne var stolte, de mange tilrejsende fans var glade og logistikken fungerede. Resultater som glemmes ved negativ mediekampagne.

Eurovision er også blevet dyrere end budgetteret, WoCo er naturligvis meget optaget af den alvorlige situation.

Efter ønske fra Region Hovedstaden og WoCo er der hos Projektselskabet bestilt udførlig redegørelse af det samlede projektforløb, en redegørelse som foreligger til august. På den baggrund kan vi drage konsekvenser af det samlede forløb”.