Det nye DSB på vej

På spørgsmålet om ’tog til tiden’ siger han blandt andet:
”Jeg ved ikke, om jeg kan skaffe tog til tiden, men vi gør meget, og indtil videre kører vi bedre, end vi gjorde sidste år. Først og fremmest fordi vi har fået en ny køreplan, men også fordi vi sammen med Banedanmark har iværksat en lang række initiativer det seneste års tid”.

”Den nye køreplan er en erkendelse af, at på kort sigt har vi nogle skinner, som vi ikke må køre så stærkt på, som vi gerne vil. Det har vi taget konsekvensen af med en ny køreplan, og det vil sige, at det produkt vi sælger, er vi også i stand til at levere. På længere sigt vil vi selvfølgelig gerne køre stærkere, så vi også kan reducere rejsetiden”

Med hensyn til de nye tog understreger han, at IC4 togene er på vej, men han sætter ikke nogen dato på.

”Vi presser vores leverandør så meget, som vi kan, og det har vi gjort gennem hele forløbet. Det har vi også Rigsrevisionens ord for. Og så deltager vi i projektforløbet, men det er først og fremmest Ansaldobreda, der skal levere nogle færdige tog”.

”Her og nu er vi i en fase, hvor vi leverer et bedre produkt. Jeg og den øvrige ledelse vil gøre, hvad vi kan for sikre en endnu bedre rettidighed. Trafikinformationen har fået et markant løft. Det venter vi vil fortsætte, så jeg håber, at vores 500.000 daglige kunder vil få at mærke, at de forbedringer, vi har indført, kan fastholdes over længere tid”.

”Generelt vil man komme til at se et nyt DSB i løbet af nogle år. Jeg har en vision om DSB, der går på, at vi skal blive væsentligt mere kommercielt anlagte, end i dag. Det skal gennemsyre vores organisation, at vi har et produkt, der skal afsættes i benhård konkurrence med andre produkter. Derfor vil vi lancere en række nye produkter tilpasset specifikke segmenter, som vi kender det fra telebranchen. Jeg skulle have et mobilabonnement til min 10-årige datter forleden, og det er en fornøjelse at se, hvordan teleselskaberne har forstået at lave målrettede produkter. Det vil man også komme til i DSB om end i mindre målestok”, siger Søren Eriksen.

”Desuden skal vi blive mere effektive over en bred kam. Kunsten er, at en højere effektivitet ikke giver forringelser for vores kunder. Tværtimod. Det effektive ligger i, at vi skal tænke over, hvordan vi gør tingene. Jeg vil ikke komme med konkrete eksempler, men man vil komme til at se en lang række effektiviseringstiltag. I vores Øresundstilbud ligger over 100 initiativer, og over den kommende tid vil vi evaluere dem et efter et og se på, om det kan udrulles i resten af vores virksomhed”.

”Det er initiativer om bedre kundebetjening, for eksempel infotainment Det kan være skærme på perronerne, så man kan se hvor togene er, og hvornår de er fremme. I det hele taget er der et hav af områder, hvor Øresundstilbudet vil kunne give inspiration til resten af DSB”.

”Vi fokuserer på at vinde Øresundsudbudet. Vinder vi, er vi godt på vej internationalt, og vi vil være den næststørste operatør i Sverige, så up-siden for DSB er stor”.

Skrevet af