Vil du helgardere næste års oliepris, skal du satse på 75 dollar pr. tønde

BRÆNDSTOFPRISERNE bruges igen og igen for flyselskabernes undskyldning til at forhøje billetprisen. Det ene svimlende beløb efter det andet opgives fra store flyselskaber. Tallene i milliarder af dollars er så svimlende, at vi alligevel ikke fatter dem. Så kan vi bedre forholde os til den procentvise stigninger.



Jetbrændstof er et affaldsprodukt, og altså ikke benzin, som nogle fejlagtig tror. Men hvad nytter det, når det er udbud og efterspørgsel, der afgør prisen. Kan man få en hidtil ukendt høj pris for sit affaldsprodukt, tager man det naturligvis. Og der har aldrig været så mange fly i luften som nu og aldrig været så stor efterspørgsel.



Et eksempel fra USA’s største flyselskab, American Airlines, er typisk for industrien i dag. I årets første tre måneder tabte selskabet 162 mio. dollars. Hvis prisen blot havde været den samme, som i årets første tre måneder i fjor, havde der været et overskud på 100 mio. dollars.



Evige og altid pessimistiske IATA, sammenslutningen af internationale ruteselskaber, som aldrig i min tid har udtrykt virkelig optimisme for medlemmerne, har regnet ud, at alverdens flyselskaber i år vil have et underskud på 330 milliarder kroner mod 260 milliarder året før – udelukkende på grund af priserne på jetbrændstof. Det er sikkert overdrevet, men det viser desværre en trend, som vil ramme flyselskaber, rejsearrangører og deres kunder.



Efterspørgslen fra Kina og manglen på raffinaderier, både i USA og i Europa, presser priserne op – og vil også gøre det i 2006.



HVIS NOGEN skulle være i tvivl, kan man blot tænke på begrebet “hedging”. Ordet kan betyde meget, lige fra hegn til at foretage en helgardering . Noget med at hegne priser ind, helgardere sig, købe til en fastsat pris for måneder eller et år af gangen. Det betyder også en del, når man skal forsøge at lægge et budget.



I den forløbne uge sprang prisen i dollar for en tønde råolie fra 56 til 61 dollar. British Airways tog konsekvensen og lagde endnu et tillæg på billetpriserne. Det samme gjorde Virgin Atlantic, men British Airways fortæller i sit interne blad, at det netop nu er dyrere at hedge for 2006 end at købe til dagens skyhøje priser. Og hvad gør man så?



At sikre sig køb i 2006 koster i øjeblikket en pris svarende til 78 dollar pr. tønde, altså 22 dollar op i forhold til højeste pris i ugens løb. Hvis det bliver tilfælde, stiger billetpriserne voldsomt.



Lavprisselskabet Ryanair gik ud i september og sikrede sig 75 procent af sine leverancer frem til og med marts næste år til 47 dollar pr. tønde. Tipskuponens 13 rigtige synes lettere at ramme end niveauet for oliepriserne næste år.



Det hele er vel at mærke også et spil om rejsebranchen generelt. Transport indgår i alle tilfælde. Jetbrændstof i luften, benzin på landevejen og olie til skibene i rutefart eller på krydstogter.



Hvad tipper du? Kommer priserne op på mindst 75 dollar pr. tønde olie i 2006

Skrevet af