CPH har ikke sænket priserne

Det var ifølge Københavns Lufthavn en misforståelse mellem dagbladet Børsen og CPH’s adm. direktør som i sidste og denne uge afledte artikler om, at lufthavnsmyndighederne, CPH, har nedsat eller vil nedsætte priserne overfor lavprisselskaberne. Det siger lufthavnens vicepræsident og trafikchef, Hans Christian Stigaard, til Take Off.



”Der er ikke sket nogen ændringer, der kommer ikke nogen graduerede priser. Den nuværende takstpolitik i CPH er godkendt af Trafikministeriet frem til år 2005. Alle flyselskaber skal betale de samme takster for at bruge lufthavnen. Der var en misforståelse i Børsen af, hvad vor adm. direktør, Niels Boserup, sagde,” siger Hans Christian Stigaard, der ikke ved hvorfor CPH ikke har dementeret historien, der fik flere lavprisselskaber til at sige, at de i så fald ville åbne på eller øge på CPH.



Som mange andre med kendskab til lufthavnsdrift trækker også Stigaard på smilebåndet af de planer, Sterling angiveligt har om at erstatte Københavns Lufthavn med Flyvestation Værløse, når Flyvevåbnet trækker sig ud næste år.




”Det lyder vældig festligt, men forslaget hører vist hjemme i den mere humoristiske afdeling. Hvis Sterling virkelig har fremsat dette forslag, har de så også tænkt på, hvor de cirka 80 millioner kroner til at omdanne Værløse til en civil lufthavn skal komme fra,” spørger trafikchefen og tilføjer, at de sammenlagte priser for at bruge CPH eller Stockholm Arlanda stort set er de samme.



Københavns Lufthavns trafikchef er hverken til at stikke eller hugge i når det gælder debatten om CPH ikke kan sænke sit overskud. Der er stor irritation blandt flere flyselskaber over, at CPH skovler overskud ind på 20-30% mens mange af dets kunder, flyselskaberne, bløder og fyrer tusindvis af ansatte.




”Det er noget vrøvl, at CPH skovler penge ind – rent faktisk giver lufthavnens trafikindtægter underskud i forhold til driftsudgifterne. Vores overskud kommer fra bl.a. lufthavnens shoppingcenter. CPH skal tjene penge til sine aktionærer, det samme skal flyselskaberne; hvis de ikke tjener penge, lukker de, og hvis de lukker, kommer et andet flyselskab, hvis det kan se en forretning i at flyve på Københavns Lufthavn,” siger Hans Christian Stigaard og tilføjer, at CPH fx. i år har givet ”krigsrabatter” under Irak-krigen til interkontinentale flyselskaber, der betjener Kastrup. De blev fritaget for landingsafgifter.




Ligeledes gav CPH rabatter til flyselskaber, der betjener Fjernøsten, under SARS-epidemien i foråret. Han vil ikke oplyse, hvor meget disse rabatter samlet beløb sig til.



CPH’s trafikchef tilføjer, at lufthavnen for nylig var meget tæt på at få det hastigt ekspanderende mellemøstlige flyselskab Emirates som kunde – men selskabet valgte i sidste øjeblik i stedet en ny rute til Wien.

Skrevet af