Kommentar: Ny kamp med fagforeninger om SAS- langruter

Det bekom næppe SAS-ledelsen helt dårligt, at analytiker Brian Børsting, der nu er flyttet fra Jyske Bank til HSH Gudme, i går på et seminar gav udtryk for, at SAS næppe flyver langdistanceruter om 10 år. Argumentet om, at de nye fly er for dyre for SAS holder ikke, men nok så meget bemærkningen om, at omkostningerne til driften skal 15 procent ned for at være konkurrencedygtige.

Det er et budskab SAS har brug for at få ud, og at andre siger det, i stedet for ledelsen igen og igen. De hårde knaster i den forbindelse er piloter og kabinepersonale. Hertil kommer så også besparelser i tekniske afdelinger og i handlingen på landjorden.

På seminaret i går sagde Jørgen Lindegaard i følge Berlingske: “Vi kan ikke fortsætte med at lave en mini-kopi af Lufthansa og British Airways på interkont med et ligeså stort set up som dem, men med en produktionen på en tiendedel af deres flyvninger, men nu har vi nogle år til at kigge konceptet igennem.”

Tidligere har koncernchefen over for Take Off givet udtryk for, at der er muligheder for at øge på oversøiske ruter, hvis omkostningerne kommer ned på Finnair niveau, og det vil sige 15 procent lavere end i dag.

Hvis det bliver tilfældet, er der basis for at indsætte endnu et eller to fly fra København og to fra Stockholm, men det skal gå hurtigt nu, ellers glipper chancen måske for altid.

Udover den løbende tilpasning af bemandingen, som kræver reduktion i medarbejderstaben venter også forhandlinger om nye overenskomster fra 1. april næste år.

Ovennævnte Brian Børsting gav i øvrigt på et Star Alliancemøde i København for nylig udtryk for, at han ikke mener SAS har fået tilstrækkelig med roser for den fantastiske besparelser i Turnaround- konceptet, der nu er gennemført.

Ejv.


Skrevet af