Maersk Air halverer underskud

Maersk Air-gruppen kom ud af 2002 med et underskud på 197 millioner DKK, knap det halve af katastrofeåret 2001, hvor selskabet i gennemsnit mistede en million kroner om dagen.




¾ af underskuddet i fjor skyldes Maersk Airs engelske datterselskab, Maersk Air Ltd., der måske allerede i denne måned forventes solgt til sin engelske ledelse – dog minus navnet. Det britiske datterselskab havde i fjor et minus på 156 mio. kr. efter en omsætning på 759 mio. kr. Omvendt blev Maersk Air-gruppens regnskab forbedret med 80 mio. DKK pga. overskuddet ved salget af Maersk Airs fragtcenter i Københavns Lufthavn.



Det oplyste Maersk Airs ledelse ved præsentationen af årsregnskabet i fredags. Her sagde adm. direktør Flemming Ipsen og bestyrelsesformand Troels Dilling, at der endnu ikke er nogen løsning på, hvad der skal ske for Maersk Air når samarbejdsaftalen med SAS udløber til oktober. SAS opsagde aftalen sidste år, og Maersk Air kigger nu efter en eller flere samarbejdspartnere.




”Vi taler med mange, men det kan godt være, at vi kommer på den anden side af 4. oktober, før vi kan fortælle om resultatet,” sagde Flemming Ipsen – som generelt om Maersk Airs økonomiske situation sagde:




”Det ser ikke godt ud pga. krigen, den økonomiske afmatning og nu SARS. Vi forventer derfor også, at 2003 bliver utilfredsstillende.”




”Ingen siger, at vi har nået bunden. Jeg tror, at Europa er på vej ind i en total ændring af flyindustrien, som vi har set det i USA. Adskillige europæiske nationale flyselskaber har store problemer, der vil komme store tilpasninger,” sagde Troels Dilling som ikke ville sige noget om hvorvidt Maersk Air har yderligere vækstplaner i Baltikum, hvor selskabet kontrollerer Estonian Air, der meldes som en succeshistorie som flyver med overskud.




Maersk Air har ingen planer om hverken at åbne eller lukke eksisterende ruter, men det afhænger af trafikudviklingen. På to år er Maersk Airs egenkapital nu halveret til 464 mio. DKK, men selskabet er ikke til salg.



”Resultatet er ikke tilfredsstillende, men der er sket forbedringer, og det vil fortsætte den kommende tid. Vi har drejet på en lang række håndtag for at gennemføre effektiviseringer, og det begynder vi at se effekterne af. Og

Maersk Air er blevet bedre til at fylde flyene, belægningen er øget fra 55,8% i 2001 til 62,2 i fjor,” sagde Flemming Ipsen på pressemødet.




Maersk Air havde i fjor næsten 1,1 mio. rutepassagerer, 27.000 flere end i 2001. Den anden store passagerpost var charterafdelingen, som transporterede 816.000 passagerer mod 846.000 i 2001.

Skrevet af