Der er alt for mange luftfartsselskaber

I forbindelse med klimamødet var også IATA generalsekretær Giovanni Bisignani (foto) et smut i København og har haft en samtale med Børsen. IATA har 230 luftfartsselskaber som medlemmer og omfatter 93 procent af den globale ruteflyvning.



Kodeordet for IATA har altid været dystre forudsigelser om fremtiden og angst for at billetpriserne skulle komme for langt ned, og dyr service for højt op I sin tid fik SAS bøde for at servere for godt smørrebrød om bord. Noget tyder på, at det ikke er ændret i dag.



Således siger Bisignani: “Vi har over 200 luftfartsselskaber. Hvor mange bilfabrikker er der, 25? Hvor mange store medicinalfabrikker er der 30-40? Vi taler aldrig om tusindvis. Det er en meget nem industri at komme ind i.



Vi har set konsolideringer i Europa og USA, men den har været regional. Konsolidering er vejen frem, men det er ikke tilladt at konsolidere globalt. Her kører man i luftfart efter 50 år gamle regler:”



Og så til sidst igen en sortseer betragtning: “I øjeblikket koster en tønde olie 62 dollar, men alle venter, at den vender tilbage til 80-90 dollar, når økonomien stabiliserer sig.”



Måske skulle man lige minde om, at prisen i fjor var oppe i 150 dollar, da verden var stabiliseret.



– ejv

Skrevet af