Fredagskommentaren Af Ejvind Olesen

Det er alt for optimistisk at love 2.000 ekstra arbejdspladser, fordi en afgift på 75 kr. falder bort, men et optimistisk lift er langt vigtigere



MAN TAGER et konsulentbureau. Man beder dem lave en undersøgelse om, hvad der vil ske, hvis en upopulær lufthavnsafgift fjernes. Det ligger i luften, at resultatet gerne skal være noget drastisk, for ellers gider politikerne ikke lytte.



Ikke fordi firmaet – i det her tilfælde Cowi Consult – ved en skøjte mere om udviklingen end dem, der har bestilt rapporten, nærmere tværtimod, men det virker tillidsvækkende. Ikke mindst på embedsmændene i de pågældende ministerier.



I forbindelse med debatten på Christiansborg i Dansk Industri var det SAS, der havde bestilt en rapport om værdien i flyafgiftens bordfald. De 75 kr. pr. enkelt strækning og 150 kr. på dansk indenrigsflyvning. Og forleden dukkede rapporten så op igen i forbindelse med nytårskuren for pressen i Københavns Lufthavn, hvor adm. direktør Niels Boserup loyalt refererede konsekvenserne.



Det ville jeg naturligvis også have gjort, men der kom ingen bemærkninger om han selv troede på konklusionen med 530.000 til 670.000 passagerer mere, hvis de 75 kr. falder bort. Og da slet ikke om Cowis slutbemærkning: “En forsigtig konklusion er, at de samlede beskæftigelseseffekter er på to til fire ganske så meget som de direkte effekter i lufthavnen Dermed vil et afgiftsstop betyde op mod 2.000 ekstra i arbejde.”



DET ER SØD musik, men jeg vil godt væde et lavprisfly på, at det ikke holder. Det er luftregning med små kig i krystalkuglen. Og desværre er det en tiltagende tendens til at underbygge spådomme med tal via såkaldte eksperter, som skal få skeptikerne til at falde på halen, frem for overbevisende og intelligente kommentarer fra fagfolk, der ved, hvad de taler om. Vi kender det til hudløshed fra dansk turisme.



Ved konferencen på Christiansborg var Niels Boserup og SAS-præsident Jørgen Lindegaard betydelig mere overbevisende i deres argumentation for afgiftens bortfald end konsulenten fra Cowi Consult, som holder et indlæg om luftfartens ABC. Længere var hun ikke kommet.



Der er og bliver et spørgsmål om tro og fornuft. Og Cimber Airs adm. direktør, Jørgen Nielsen, har helt ret, da han i Take Off Weekly i fredags luftede sin tvivl om politikere, som den ene dag siger, at de gerne vil fjerne afgiften, når de får råd (500 mio. kr.), og kort efter melder, at de vil nedsætte afgiften på Storebæltsbroen og give private Mols Linie 100 mio. kr. i kompensation – og dermed skaber endnu mere usund konkurrence med luftfarten.



Det kunne der godt blive råd til – for det er politik. Helt uden dyt betalte konsulentrapporter.



DER ER AL mulig grund til at tro, at et bortfald af afgiften vil betyde meget både for provinsens lufthavne og for København. Efterhånden er det skatter og afgifter, der påvirker folks rejselyst mere end så meget andet.



Spørg bare i rejsebureauerne, hvilket chok folk får, når de ser, at de for et krydstogt i Caribien med flyrejser frem og tilbage og diverse havneafgifter når op på. ca. 3.000 kr. For slet ikke at tale om dansk indenrigstrafik i luften. I takt med at billetpriserne falder, bliver afgifterne mere og mere synlige.



Selvfølgelig har den danske stat råd til at droppe de 500 mio. kr. i afgifter til gengæld mod at få mange flere penge ind via afgifter, der allerede findes, fordi flere folk vil rejse mere. Det er også evident, at der kommer flere i arbejde. Blot ikke hvor mange.



Og naturligvis må det med ind i vurderingerne, når billetpriserne sættes ned over Storebæltsbroen. Alt andet er dybt useriøst. Det er bare mit forslag – og jeg er ikke engang konsulent!

Skrevet af