Lufthansa i fin form til 50 års jubilæum i Danmark

Lufthansas marked i Danmark udgør ikke mere end godt en halv procent af det samlede passagertal på 53 mio. Der var godt 300.000 passagerer på Lufthansas egne fly mellem Tyskland og Danmark, alligevel er det en vigtig del af hele konceptet. Samtidig er 75 procent af Lufthansa Danmarks indtægter fra salg til de oversøiske ruter ud af Tyskland.



Trafikken til Danmark er en del af den samarbejdsaftale mellem SAS og Lufthansa, der blev indgået i 1995, og som betyder, at de to selskaber deler trafikken “fra Alperne til Nordkalotten”, altså mellem Skandinavien og Tyskland. De deler også på bundlinien, når året er omme. Og det giver et pænt stort beløb til begge selskaber. Første hele år var det 800 mio. kr. til SAS.



Lufthansa danske chef, John Nielsen, er godt tilfreds. Han og hans stab kan fejre 50 års jubilæum 1. nov. med pressemøde i lufthavnen om morgenen, og festivitas for en stor, indbud kreds med over 200 deltagere om aftenen.



Take Off har i den ny udgave 16 specialsider om Lufthansas verden i Danmark, hvor vi ser både tilbage og fremad.



I samme anledning spurgte vi i lørdags om læsernes syn på analytikernes klippefaste tro på, at Lufthansa på et tidspunkt opkøber SAS. Nu har over 1.000 afgivet stemme, og opfattelsen står meget lige. I morges troede 51 procent på påstanden, mens 49 procent i lighed med den, der skriver disse linier, ikke anser det for sandsynligt.

-ejv

Skrevet af