CPH skal være Nordens Stansted

Københavns Lufthavn er ikke ved at miste fodfæstet på lavprismarkedet – og konkurrerende lufthavne som Malmø Sturup er ikke ved at overhale Nordens største lufthavn indenom.



”Sammenlignet med andre knudepunkter i Europa klarer vi os godt på lavprismarkedet, og en lufthavn som Sturup udgør ikke nogen voldsom trussel mod Københavns Lufthavn. Men selvfølgelig betyder de ulige konkurrencevilkår noget, for i lavprismarkedet er passagerskatten på 75 kroner altså værd at bukke sig efter,” skriver CPH’s adm. direktør, Niels Boserup (billedet), i lufthavnens nyhedsbrev til aktionærerne.



Som eneste land på det europæiske kontinent opkræver Danmark skat på flypassagerer. Da det ungarske lavprisselskab Wizzair i sommer valgte Sturup til fordel for CPH, skete det blandt andet med henvisning til passagerskatten. Det samme var tilfældet, da Easyjet for et par måneder siden nedlagde to af sine fire ruter fra CPH – til Newcastle og Bristol.



”Jeg ser 75 kroners skatten som den største hindring for at fastholde og udbygge rutenetværket fra Københavns Lufthavn og derfor også som en trussel mod fortsat udvikling og vækst i København og Øresundsregionen,” skriver Boserup og tilføjer:



”Politikerne tænker kortsigtet, når de ikke vil røre

ved skatten. CPH er en af de vigtigste vækstfaktorer i Øresundsregionen og dermed afgørende for udviklingen – og for fremtidens skattegrundlag.”



”Vi har en vision om at gøre CPH til ”Skandinaviens Stansted”. London-lufthavnen har de seneste år haft succes med en stor andel af lavpristrafik med blandt andre Easyjet og Ryanair. Vi vil gerne være den lufthavn i Skandinavien der har flest tilbud til lavpriskunder. Vi skal have et image, der gør det naturligt for kunderne, at undersøge mulighederne hos os, hvis de vil billigt ud i verden. I kampen om at tiltrække lavprisselskaber er en afskaffelse af 75 kroners skatten væsentlig, men mange andre faktorer spiller ind.”



”Vi ser en endnu hårdere kamp lavprisselskaberne imellem de kommende måneder – et slagsmål som kun de største selskaber vil slippe levende fra sammen med nogle få mindre, og det kan selvfølgelig få en betydning for CPH, hvem der overlever,” siger lufthavnsdirektøren.



“SAS er formentlig det største lavprisselskab i Københavns Lufthavn, hvis vi ser på billetpriserne, og generelt vil de traditionelle selskaber fremover tilbyde endnu flere billige billetter,” hedder det i nyhedsbrevet.

Skrevet af