I Take Off Lunch kan vi i dag fortælle om mange, der har pungen fuld af kreditkort, måske tror sig dækket ind af de rejseforsikringer, der er knyttet til kortet. Og en anden historie handler om, at flyselskaberne tager gebyrer for at refundere skatter og afgifter til kunder, som har afbestilt deres rejse.
Lad os holde fast i det sidste. Skatter og afgifter er en besværlighed politikerne har påført rejsebranche og flyselskaber. Når der sælges rejser snupper statskassen en del. Og når rejsen aflyses, skal kunderne efter de relevante afbestillingsregler have deres penge tilbage herunder også skatter og afgifter. Selvfølgelig. Men transaktionerne har jo ikke været gratis. Derfor beregner flyselskabernes sig gebyr. Naturligvis.
Det finder Forbrugerrådet for skrapt. Ikke særligt overraskende. Det synes de om alting. Og de undrer sig over, at der er forskel på Sterlings gebyr på 50 kroner og SAS, der tager 200 kroner pr. ekspedition. Begge steder uanset rejsens pris. Sterling har et enkelt og meget familievenligt produkt. Det er billigt. De har ruter til populære rejsemål. Og man betaler ikke for service, man ikke får. SAS har et langt mere kompliceret produkt med langt flere rejsemål og partnerskaber, der har fangarme ud til hele kloden. De har en langt mere kompliceret prisstruktur. Og rummer en fleksibilitet og service til glæde for dem, der vil have valgmuligheder, når de skal rejse.
Det siger sig selv, at omkostningerne ved at sælge, afbestille og refundere er langt større hos SAS end hos Sterling.
Derfor er gebyrerne også højere. Det må forbrugeren naturligvis tage i betragtning, når han vælger sit flyselskab. Men det er netop forbrugerens valg. Han ved, at det er dyrere hos SAS. Men det vil kunderne i mange tilfælde have fornøjelse af.
Det er igen den rejsendes ansvar, hvordan han er forsikret. Det er ikke rejsearrangører, forsikringsselskaber eller flyselskaber. Det er den rejsende selv, der må sætte sig ind i sine vilkår og sin forsikringsdækning. Vi lever i et land med frie forbrugsvalg. Man har også friheden til at vælge seler og livrem fra og rejse uden forsikringsmæssigt sikkerhedsnet. Det kan vise sig at være katastrofalt. Men det er naturligvis ikke andres ansvar, hvis en turist ikke vil lade sig tilstrækkeligt forsikringsdække. Det er hans eget ansvar. Ganske ligesom hvilket flyselskab, man vil rejse med. Vi har fået fri konkurrence, Den er reel.
Og hvis det spiller en rolle for ens overvejelser, hvor stor gebyret er ved tilbagebetaling, må man sætte sig ind i de enkelte selskabers politik på dette område.
Der pukkes altid på erhvervslivets ansvar. Men det er dog os selv – forbrugerne – der bærer den største byrde. Det fremgår kun sjældent af erhvervsjournalistikken her til lands.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

