Muhammed skader ikke dansk incomingturisme

”Vi hverken vil eller må registrere gæster i Danmark ud fra deres religion, men jeg gætter på, at mængden af muslimske turister i Danmark udgør promiller. Derfor bliver Muhammed-sagen ikke stor for dansk incoming-turisme,” siger Ulrik Bülow til Take Off.



Danmark er i den muslimske verden i, hvad der på rocker-sprog kaldes ”bad standing.” Men opfattelsen af Danmark som sikkert rejseland vil kun blive ramt, hvis der siges tak for tegningerne med et terrorangreb.



Ulrik Bülow: ”Selv om Danmark nævnes mange gange i verden i denne tid, tror jeg ikke, at det giver negativ lyst til at komme til Danmark. Faktisk har sagen øget opfattelsen af, at Danmark ikke ligger i Canada eller er hovedstad i IKEA. Danmark bliver nu forbundet med ytringsfrihed og man opdager, at Danmark er mere et end et landsbrugs- og sommerhusland.”



FRYGTER DANSKERE BLIVER HJEMMED

Fra sydafrikanske Durban sagde direktør for Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier, torsdag til Take Off:



”Det specielle ved denne situation er, at Danmark for første gang er på ”listen.” Nu må Danmark finde ud af, hvordan vi kan gøre det godt igen. Var al denne udenrigspolitiske offensiv kommet for nogle måneder siden, havde det været anderledes. Jeg er spændt på, hvor meget danskerne vil rejse i højsæsonen. Jeg tror de holder sig fra muslimske lande – men meldingerne fra rejsebureauerne er også, at danskerne er henholdende med at bestille udenlandsrejser. Men om det bare er en midlertidig afmatning, er ikke til at sige endnu.”



MAN TROR DET ER LØGN

Formanden for charterbrancheforeningen, RiD, Apollos direktør, Jan Lockhart, siger til Take Off:

”Hvis man i den muslimske verden har valgt at tro på de danske imaner, kan man forstå balladen. Men det er synd at støtte sig til en så fejlbehæftet kilde. Man tror det er løgn, at herboende borgere – iman’erne – har fået bålet til at blusse op. Men danskerne glemmer hurtigt. Tre måneder efter bomberne sidste sommer i Sharm el-Sheikh var danskerne tilbage på fuld styrke.”



”Alternativer til muslimske lande som Tyrkiet, vil give kraftig vækst på Italien, Spanien, Portugal, Bulgarien og Kroatien. Men når tingene skal tilbage til det normale, må de lokale turistkontorer for Egypten og Tyrkiet komme med kampagner for at stimulere rejselysten. Alene Egypten taber mange hundrede millioner kroner på dette,” siger Jan Lockhart.



HB

Skrevet af