Umiddelbart inden starten på danskernes store sommerferie kom SAS med trafiktal for juni og yielden (gennemsnitsindtægt for solgte flysæder). Det var positivt over hele linien.
Yielden var på 7,6 procent i maj og ser også ud til at holde sig flot oppe i juni. Det sker på grund af stram styring af kapaciteten. Med andre ord: Flyenes størrelse og udbuddet i det hele taget tilpasses løbende markedet. Det er de tomme sæder, der koster, når brændstofpriserne fortsat stiger, som det sker netop nu.
I løbet af de seneste 12 måneder har SAS haft 40 mio. passager. For SAS Danmark er det 8,2 mio. passagerer. SAS Gruppen inklusive datterselskaber havde i juni fire mio. passagerer, en fremgang på 6,9 procent i forhold til samme måned i fjor.
Både Sverige og Norge havde fremgang i passager og gennemsnitsbelægning, mens Danmark måtte notere et tab på 14,3 procent i den såkaldte belægningsprocent på dansk indenrigstrafik. Det kunne indikere en klar overproduktion. En tredjedel af alle indenrigssæder i SAS flyver nu tomme.
“Vores samlede tal for juni viser en fortsat stabil og positiv udvikling. Kabinefaktoren er 77 procent. Det er et lille fald i forhold til sidste år. Det skyldes en større produktion og det at vi har ombygget vore Airbus A 321 til 14 ekstra sæder, ” siger adm. direktør Susanne Larsen.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

