Maersk Air får flere ruter

Maersk Air øger igen antallet af flyruter – samtidig lukkes to.



Maersk Air er igen klar med en udvidelse af sit ruteprogram.

Fra 3. september åbnes en ny rute mellem København og Slovakiets hovedstad Bratislava med tre afgange om ugen; to uger senere rykker Maersk Air ind i Rom, der også får tre afgange om ugen – og 12. oktober øges kapaciteten mellem København og Cairo til tre ugentlige afgange.



Maersk Air bliver fra Københavns Lufthavn ene om direkte ruter til Bratislava og Cairo, mens Alitalia, SAS og Sterling i forvejen betjener Rom.



Og 31. oktober – starten af vinterprogrammet – får Maersk Air

yderligere otte nye ruter fra København: (tal i parentes er antallet af ugentlige afgange) Geneve (5), Istanbul (3), Madeira (1), Malta (1), Manchester (5), Tenerife (1), Warszawa (6) og Zürich (6).



Maersk Air har herefter 27 ruter ud af København og 12 ud af

Billund/Aalborg med “Fly as you like”-konceptet.



”For at give plads til de nye ruter reduceres antallet af ugentlige flyvninger til Venedig fra 7 til 4 – ligesom ruterne til Marseilles og Bordeaux lukker i hhv. september og udgangen af oktober; disse to ruter ikke har udviklet sig tilfredsstillende. Ruterne vil blive revurderet til sommeren 2005,” siger Finn Øelund, adm. direktør i Maersk Air.




De nye ruter er allerede i reservationssystemerne.



VIL SKABE DANSK FØDENET




”For at trække flere passagerer til vor ruter ud af København, arbejder Maersk Air på at skabe et feedersystem på dansk indenrigs. Jeg tror ikke, at vi genåbner Billund-ruten, men vi drøfter med Cimber Air om de kan føde passagerer ind til vore ruter,” siger Finn Øelund til Take Off.




Han tilføjer, at Maersk Air nu går i gang med en kraftig markedsføring af sine ruter i Europa, for dermed at få flere passagerer med tilbage til København.



”Jeg håber også, at vi snart kommer på plads med at kunne få fødet passagerer fra Oslo og Stockholm til København. Vi har dialog med Norwegian om en mulig rute fra Oslo – ligesom vi har samtaler med Nordic Airlink, der bl.a. flyver Stockholm – København. Men endnu er intet på plads – det er det heller ikke i vore bestræbelser om et nordatlantisk samarbejde med at få passagerer ind i vort system fra Island, Grønland og Færøerne. Men samtalerne fortsætter, og pludselig kan det hele falde på plads,” siger Finn Øelund, som forventer mellem 150.000 og 200.000 rutepassagerer hos Maersk Air i år.



ENDNU FLERE RUTER




Maersk Air vil i øvrigt åbne flere ruter og frekvenser fra København i forbindelse med vinterprogrammets start – bl.a. til tyske storbyer. De endelige destinationer samt frekvenser afhænger af, om der kan opnås de ønskede start- og landingstider (slots).

Skrevet af