Kommentaren

Stod 60 mio. kroner på min checkkonto, ville bankrådgiveren stå ret, når jeg kom for at snakke om økonomi. Uden problemer ville han sikkert bekræfte, at der var penge nok til dagen og vejen et godt stykke ud i fremtiden. Men hvis jeg fortalte, at for det beløb skulle jeg over for milliarder af potentielle turister verden over markedsføre Danmark, ville han nok ryste nedslående på hovedet og bede mig vende lommerne endnu engang. For til en så enorm opgave rækker 60 mio. ikke langt.



Sådan afhænger et beløbs tilstrækkelighed af opgaven, der skal løses.



Sagt på en anden måde er 60 mio. kroner, hvad Venstre, konservative og Socialdemokraterne ved det seneste valg brugte på deres positionering over for de danske vælgere. Igen var det rigeligt til opgaven, men til TV-indslag, annoncer, events og brochuremateriale på tysk, fransk, russisk, kinesisk, engelsk og italiensk forsvinder pengene hurtigt.



Beløbet svarer også til tre dages strejketab for SAS, når dele af selskabets ansatte lejlighedsvis nedlægger arbejdet overenskomststridigt.



Det er ikke fordi VisitDenmark ikke kæmper. Det gør de. Hele tiden nye initiativer. Senest skulle man synes et fuldstændigt naturligt samarbejde med landets turistbureauer. Det eneste, der kan undre, at det først etableres nu.



Det er ikke VisitDenmarks ledelse og bestyrelse, der skal have kritikken. Næh, den skal rettes mod politikere, der er ualmindeligt uopfindsomme og uengagerede i turisterhverv og rejsebranche. Den skal altid stort set skytte sig selv. Et glimrende markedsøkonomisk princip, men helt ude af trit med en virkelighed, hvor andre landes turisterhverv modtager betragtelige donationer til at tiltrække gæster fra andre lande og verdensdele.



Alternativet til flere penge, som finansministeren nok burde ryste op med, er et forstærket samarbejde.



En ide kunne være, at danske produkter og danske virksomheder i udlandet direkte markedsførte Danmark som turistland. Udnyttede kendskabet til danske produkter som f.eks. Carlsberg, Lego, Danfoss og Grundfos til at fortælle om det spændende land med dets idyl, slotte, tryghed, gode hoteller og gode spisesteder. En etiket på en pilsner eller brochure leveret sammen med gaveæsken med legoklodser.



Og når kongefamilien rejser ud i spidsen for danske erhvervsdelegationer, kunne man i markedsføringen også tage Danmark som turistland.



Eller måske kunne de mange danske rejsebureauer i deres positionering på destinationen også slå på, hvor pragtfuldt Danmark er at besøge.



Måske er der helt andre muligheder. Det kan klogere hoveder vurdere.



Men det er helt oplagt, at turisterne ikke kommer af sig selv og kampen er hård. Lad os derfor få lidt opfindsomhed og power på markedsføringen af Danmark. Og gerne med en betragtelig større økonomisk satsning end det, skiftende regeringer – desværre også denne – har kunnet enes om.




Skrevet af