Fredagsklummen: Kom så med det krydstogtskib DFDS

Af Ejvind Olesen



DET VILLE være rart med nogle virkelige nyheder indenfor passagersektoren i DFDS, som i denne uge kom ud med et skuffende kvartalsregnskab. Et regnskab, som oven i købet efter et par underlige TV- indslag kunne bringe tvivl om rederiet overhovedet gider have noget med den del af transportsektoren at gøre i fremtiden.



Trods alt forventer bestyrelse og direktion dog et overskud på omkring 500 mio. kr. i lighed med sidste år. Men den sædvanlige jammer over de stigende oliepriser og mørke skyer i horisonten, undgik vi ikke.



Med Ivar Samrèn som formand og Vagn Sørensen som næstformand samt flere fhv. og dygtige SAS folk i direktionen skulle der ellers nok være basis for lidt sund optimisme og forståelse for passagersiden i det ærværdige gamle rederi. Ikke mindst på den markante København – Oslo rute.



Det er ellers driftige folk, der står i spidsen for rederiet, men deres optimisme fra den gang det gik godt i SAS, og de selv var i spidsen i luftfart, er ligesom trådt lidt i baggrunden.



Ganske vist udgør passagertrafikken kun 20 procent af omsætningen, men det har sine let forklarlige grunde. Mens konkurrenterne som f.eks. Color Line i Norge har investeret i et moderne krydstogtslignende koncept, nu med to store skibe, som matcher de bedste cruiseskibe, har DFDS nøjes med at renoverede de gamle indkøbte skibe, og lukket en ny rute til Polen samt skåret skibstrafikken fra Sverige helt væk.



Sverige som har blomstrende passagertrafik til Finland i nord og stribevis af ruter til Tyskland i syd.



Er tiden ikke snart inde til, at vi skal have et rigtigt krydstogtskib ind på ruten mellem København og Oslo, som kan få nordmændene tilbage, hvor de i større tal i dag lokkes over på et krydstogtskib, der oven i købet ender i Kiel.



Et moderne publikum til søs i dag vil have livsstil oplevelser. Det burde de vide i DFDS. Det giver købekraftigt publikum og masser af tilgang fra de unge, som i dag næppe gider tage båden til Oslo, når de kan prøve så meget andet til samme pris.



Oslo er ikke et trækplaster for danskerne, men i modsætning til Norge generelt. København er et trækplaster for nordmænd, også betydeligt mere end Kiel. De køber også mere om bord. De har flere penge og falder ikke i svime over de høje taxfrie priser om bord hos DFDS.



Takket være København hænger hovedparten ved endnu, men Color Line bider kraftigt af kagen med sine nye flotte skibe.



DFDS har haft et rigtigt krydstogtskib på ruten med stor succes i 80`rne, men på et tidspunkt, hvor DFDS var et svagt selskab i modsætning til i dag, og derfor ikke havde råd til et beholde M/S Scandinavia med plads til 2.500 passagerer i et skib med mange restauranter flere levende orkestre, imponerende show i teatersalen, stort swimmingpool øverst oppe, plus så meget meget andet.



Maersk har for længst meddelt, at rederiet er til containere og ikke til passagerer. Næststørste containerrederi i verden, MSC, er til gengæld gået ind i cruise-industrien med brask og bram med mindst et nyt skib om året. Selv Hurtigruten i Norge, som har det hårdt økonomisk, følger trop med nye investeringer hver år. DFDS gør intet.



Måtte sommeren bringe lidt investeringslyst på passagersiden ind i gamle DFDS, ellers kan man godt begynde at tvivle på fremtiden for den del af virksomheden. Men containere er da også en livlig vare!



Tror du, at DFDS er ved at opgive passagertransporten? Stem i quick poll






Skrevet af