Flypassagerer lider af vildfarelse

MyTravel Airways er en sund og overskudsgivende forretning. Og adm. direktør, Tom Clausen, skriver i sin leder i selskabets glimrende medarbejderblad, at han glæder sig til at se Sterling få overskud efter overtagelsen af Maersk Air.



I sin analyse skriver Tom Clausen bl.a.: ”Skibsrederen (Mærsk McKinney-Møller) er på elegant vis sluppet af med et økonomisk smertensbarn og har overladt forpligtigelserne over for medarbejderne til andre. Sidste år bandt den danske skibsredder ca. 175 kr. i halen på hver passager i selskabet, mens hans norske kollega (Sterlings tidligere ejer, Fred. Olsen, red.) nøjedes med at tabe 60 kr. pr. gæst.”



Sterlings nye ”islandske ejere har bebudet, at de allerede i 2006 får omdannet de to minusser på i alt 619 mio. kr. til et ”hæderligt overskud.” Flot hvis det lykkes,” skriver Tom Clausen og tilføjer, at MyTravel Airways ikke skal nyde noget med lavpris.



”De fire skandinaviske lavprisselskaber tabte i fjor 1,5 milliarder kroner ud af en omsætning på 5,5 milliarder. Trods at Sterling og Maersk Air har ligget i konstant priskrig og f.eks. solgt Mallorca for urealistiske 295 kr. med skatter og afgifter, har det ikke påvirket det skandinaviske chartermarked, tværtimod,” lyder det fra Tom Clausen som tilføjer:



”Vi kan håbe sammenlægningen betyder mere realistiske priser, så gæsterne kommer ud af den vildfarelse, at en flyrejse til Mallorca skal koste 295 kroner.”



Tom Clausen nævner at MyTravel Airways’ økonomi udfordres af fortsat stigende og rekordhøje udgifter til brændstof, og bl.a. af at Norge har tilladt køb af toldfrie varer efter landing samt at de øvrige skandinaviske lufthavne på salg af toldfrie varer er ”blevet mere aggressive i deres markedsføring og prispolitik.”



HB

Skrevet af