Debat: Vi hjælper ikke en konkursrytter









Af Jesper Schou, adm. direktør, Billetkontoret (foto).



Vi blev 4. februar kontaktet af folkene bag Flying Office om, at de var ved at blive meldt konkurs, og at de ville etablere en ny virksomhed i samarbejde med deres bank. De spurgte, om vi ville handle med den nye virksomhed. Det sagde vi uden den store tøven ja til. Det er ingenlunde første gang vi har været ude for at et rejsebureau er gået konkurs og genopstået.



Umiddelbart forekom det at være et spørgsmål om vi selv skulle tage forretningen, eller overlade den til en af vores konkulleger. Eller for den sags skyld til ethvert af en lang række IATA-bureauer. Det er ikke svært at finde en billetudsteder i dag, hvor krisen kradser.



Efterfølgende viste det sig, at konkursen og den nye opstart blev særdeles klodset håndteret – med en hel del medieopmærksomhed til følge. Ikke mindst med fokus på den ulyksalige sag med Køge Handelsskole. Den sag kunne Flynet.dk have håndteret bedre.



Men lad mig prøve at få proportionerne på plads. Der er ikke tale om at vi hjælper en konkursrytter. Det var, og er, os bekendt den første gang, at folkene bag Flying Office/flynet.dk har været ude i en konkurs.



Det er ikke første gang i rejsebranchen, at ejerne af det gamle selskab er gået konkurs, har købt aktiverne ud af boet, og fortsat driften i et nyt selskab uden at ”døren har været lukket”.



Det betyder ikke, at det er en god idé. Det betyder ikke, at det er sympatisk. Det betyder ikke, at vi bifalder skifteretternes uskik med at udpege fallentens egen advokat som kurator i boet.



Men at gøre Billetkontoret medskyldig i forløbet omkring Flying Office er ikke meget anderledes end de forsøg der har været på at gøre rejsebureauer medskyldige i at rejsende kan få tropesygdomme når de er i troperne.



Det er ikke os, der sætter betingelserne for at drive – eller ophøre at drive – virksomhed i Danmark. Hvis der er sket urimeligheder, eller ulovligheder, skal retssystemet regulere det. Hvis der er systematiske urimeligheder eller ulovligheder, er det et politisk spørgsmål at få ændret lovgivningen.



Vi har medvirket lige så lidt til Flying Offices’ konkurs som den bank, der fortsat er bank for det nye bureau, lige så lidt som den husvært, der fortsat udlejer lokalerne til det nye bureau.



Når folk går konkurs første gang, ser vi det ikke som vores opgave udmåle skyldsspørgsmålet. Det overlader vi til domstolene.

Skrevet af