Coronakrisen betyder ønsker om mindst mulig kontakt med andre passagerer og personale i for eksempel lufthavne. Pressefoto fra Lufthansa.

10 betingelser skal opfyldes for forretningsrejsende

Mange forretningsrejsende er igen klar til at drage afsted, men mindst ti punkter skal være på plads. Det siger i hvert fald 5.000 adspurgte i ny undersøgelse fra rejseteknologileverandøren Travelport.

Fuldt fleksible og refunderbare flybilletter, styrket rengøring i lufthavne, fly, hoteller og biludlejning samt at forretningsrejsen gerne skal bookes gennem et døgnbemandet full service erhvervsrejsebureau.

Det er ifølge Travelport nogle af de ti punkter erhvervsrejsende vil have opfyldt inden de igen pakker og tager på forretningsrejse midt i en coronatid.

Og de mange krav, de erhvervsrejsende stiller, skal være opfyldt af alle underleverandører, for eksempel flyselskaber, lufthavne, hoteller, biludlejningsselskaber og så videre, skriver Travelport.

Ifølge Travelport, der også har de globale reservationssystemer Galileo og Worldspan, kommer resultaterne i undersøgelsen fra interviews med 5.000 erhvervsrejsende i Australien, Indien, New Zealand, Storbritannien og USA samt store leverandører til de erhvervsrejsende.

Social distance og høj sikkerhed
De medvirkende i undersøgelsen fremhæver for eksempel fokus på social distance under rejsen, obligatorisk brug for mundbind eller ansigtsmasker, adgang til håndsprit, mundbind og engangshandler hos flyselskaber, lufthavne, hoteller og biludlejning.

De ti områder, erhvervsrejsende ønsker mest fokus på, var ifølge undersøgelsen:

Forøget rengøring i lufthavne, fly, hoteller og udlejningsbiler. Dette var området i undersøgelsen der scorede højest med over 70 procent af besvarelserne.

Nem adgang til håndsprit/gel, mundbind og engangshandsker

Social afstand

Mulighed for at få tage sin temperatur, blandt ved indgangen til lufthavnen og før ombordstigning på flyet.

At andre også bærer mundbind i offentlige områder, herunder lufthavne, ombord på fly og på hoteller.

Fuldt refunderbare flybilletter

Så ren luft som mulig i fly, lufthavne og på hoteller.

Kontaktsløs ekspedition i lufthavne, hoteller, ved afhentning og aflevering af udlejningsbilen og hvor det ellers er muligt.

Pleksiglas ved check-in i lufthavne og på hoteller.

Ombordstigning og afstigning i fly med mindst mulig kontakt med andre.

Relaterede artikler:

Klar med nye Covid-værktøjer til forretningsrejsende

Data-dom kræver øjeblikkelig handling hos travel managers

Eksperter forudser færre erhvervsrejser