100.000 stk. bagage hjemløs i København

CRUISE: Københavns Havn og Københavns Lufthavn er gået i tænkebokse for at finde en god løsning på bagageproblemer fra krydstogtskibene i 2019, når lufthavnen opfører nyt parkeringshus.

CRUISE: Københavns Havn og Københavns Lufthavn er gået i tænkebokse for at finde en god løsning på bagageproblemer fra krydstogtskibene i 2019, når lufthavnen opfører nyt parkeringshus.

Er der noget krydstogtpassagerer er omhyggelige med, så er det deres bagage. Og der er nok af den. Delvis dikteret af selskaberne med forslag til dresscode. Ikke noget med at tage af sted med en lille håndtaske eller en rullevogn til en uges ferie, hvilket man efterhånden ofte ser hos flypassagerer.

”Vi må erkende, at krydstogtgæster har meget bagage med,” siger passagerdirektør Arnt Møller Pedersen fra Københavns Havn. ”Vore erfaringer viser, at der er ca. halvanden stk. mere eller mindre tung bagage pro persona, og når vi nu har anløb af skibe med 5.000 passagerer, bliver det jo noget af en post.

For de mange, der kommer med skib til København og skal rejse hjem med fly, er der et problem. De kommer ofte ind ved 6-tiden om morgenen og skal først med fly syv-otte timer senere.

Vi har nu og i 2018 en aftale med Københavns Lufthavn, så vi kan tilbyde rederierne bagageopbevaring i nogle timer i lufthavnen. Netop nu er vi i dialog med lufthavnsledelsen om en løsning fra sæsonen 2019, da vi har fået at vide, at den nuværende ordning ikke kan fortsætte.”

Det bekræfter pressechef Kasper Hyllested: ”Vi vil gerne give byens gæster og vore passagerer så god en oplevelse som muligt. Vi forstår udmærket, det kan slå afslutningen på et godt krydstogt i stykker, hvis man skal slæbe rundt på bagagen en hel dag.

Nyt parkeringshus ved Clarion Hotel
Næste år fortsætter vi på samme måde som hidtil. Det var der 65.000 passagerer med ca. 100.000 stk. bagage, som benyttede sig af i år. Skibet tager sig af bagagen, får den kørt ud til lufthavnen, hvor den opbevares i et stort telt, oprettet på parkeringspladsen ved Clarion Hotel (det tidligere Hilton).

Senere ved teltet bliver tasker og kufferter hentet af passagererne, fragtet over vejen til terminalerne, og indskrevet til flyene.”

”Vi har startet et projekt med henblik på en løsning om to år i samarbejde med havneadministrationen,” fortsætter han. ”Når det ikke længere kan lade sige gøre, skyldes det, at vi i 2019 går i gang med at opføre et nyt parkeringshus på grunden. Lige nu kan det godt se lidt vanskeligt ud, men vi finder nok plads på en eller anden måde.”

400.000 hjem med fly
Københavns Havn forventer, at der kommer op mod 900.000 krydstogtspassagerer næste år. Heraf regnes med, at ca. 400.000 skal hjem igen med fly, og langt de fleste finder individuelt til lufthavnen, eller kører med busserne direkte til især charterflyene straks efter ankomsten til kajen i Nordhavn.

”Men set over hele sæsonen skal der nok være ca. 600.000 kufferter, fra krydstogtskibene, som flyver hjem med deres ejermænd fra Københavns Lufthavn,” siger Arnt Møller Pedersen.

Årets bedste krydstogtskibe

Krydstogters lyksaligheder sat på prøve

Krydstogtselskaber tjener lidt mere pr. passager