100% dyrere hos Norwegian

Flyselskaberne har hurtigt lukket hullerne i rutenettet efter Sterlings konkurs. Norwegian – Sterlings code-share partner – præsenterede på konkursdagen 11 nye ruter fra København. Ruten København-Oslo samarbejdede selskaberne om. Det betød, at Norwegian opererede ruten, men at Sterling kunne sælge et antal sæder i flyet til egen prissætning. Nu er code-share samarbejdet ophørt, og det er blevet dyrere at flyve på de fleksible billetter, som forretningsrejsende ofte vælger, skriver Travelbroker Nordic.

 

En sammenligning på ruten København-Oslo baseret på en enkeltrejse på fleksibel voksenbillet – hos Sterling en ”Flex pris” og hos Norwegian”FullFlex” – viser med onsdage som afrejsedag, henholdsvis 8. oktober med Sterling og 5. november med Norwegian og begge lavet 6 dage før afrejse kl. 10.00 om formiddagen, at Sterling den 8. oktober tilbød seks daglige afgange i hver retning i samarbejde med Norwegian. Siden har Norwegian udvidet med en ekstra flyvning, så der i dag flyves 7 daglige afgange i hver retning.

 

Prisforskellen er stor. Sterling udbød en pris på kr. 876 pr. vej inklusive skatter og afgifter samt brændstoftillæg. Den nuværende pris hos Norwegian er kr. 1.768 pr. vej inklusive skatter og afgifter. Med en pris, der er 102% højere end Sterling-priserne må det betyde, at det er slut med billige fleksible billetter.

 

Sammenlignes der med SAS på samme afrejsedato den 5. november og prisforespørgsel foretaget på samme tidspunkt, viser det sig, at SAS på udvalgte afgange på selskabets Economy Extra, der svarer til flex-billetterne, er ca. 600 kr. dyrere end Norwegian.

 

Men SAS tilbyder gratis mad og drikke ombord, adgang til Fast Track i lufthavnen, 1.350 EuroBonus point pr. strækning samt 14 daglige afgange mod Norwegians 7. Ved 9 enkeltrejser på Economy Extra på SAS mellem København og Oslo, vil den rejsende råde over tilstrækkeligt antal point til at kunne erhverve sig en gratis enkeltbillet på økonomiklasse i SAS EuroBonus programmet. Det svarer til en rabat på ca. 11%.

 

Skrevet af Flemming Juul