100 år siden Titanic forliste

14. april 1912 ramte White Star Lines luksusliner Titanic med 2.207 om bord et isbjerg 640 km syd for Newfoundland. Selv om der blev udsendt nødsignaler tog det ”synkefrie” skib 1.495 mennesker med sig i dybet på sin jomfrurejse. Der blev reddet 712 ud af de 2.207 ombord. Vraget blev lokaliseret i 1985 på 3800 m dybde.
Der var bl.a. 14 danskere ombord på Titanic – kun to overlevede.

 

”Titanic var dengang var "state of the art" inden for moderne transport teknologi, måtte opgive kampen mod et bjerg af frosset vand. En håbløs menneskelig beslutning, der gjorde det lovligt at sejle uden redningsbåde med plads til alle, gjorde katastrofen total,” siger direktør Jesper Boas Smith fra krydstogtbureauet Bella Vista Travel.

 

Der har været skrevet meget om årsagen til tragedien.
De fleste mener dog at årsagen skal findes i rederiets satsning på at vinde kampen om "Det Blå Bånd".

 

”Fra omkring 1910 bliver medieopmærksomheden om "Det Blå Bånd" betydelig. Prisen "Det Blå Bånd" er skabt af medierne og blev ikke uddelt af en organisation eller dommerkomite.
Det var en uofficiel pris, der blev tilskrevet det skib, der sejlede med den hurtigste gennemsnithastighed (med passagerer ombord), mellem Europa og USA, (og ikke omvendt). Men "Det Blå Bånd" blev så væsentligt et markedsføringsargument, at det menes at direktøren for "White Star Line" tvang Titanics kaptajn, til at sejle hurtigere end forsvarligt om natten gennem et område med isbjerge.
I en tid hvor radaren endnu ikke var opfundet, var det bestemt ikke en god ide,” siger Jesper Boas Smith.

 

Han fortsætter:

”Interessen omkring Titanic-katastrofen er intakt, men er også i høj grad kommercialiseret. Nogen rederier har i anledning af 100 års dagen, arrangeret krydstogter med samme rute, eller til det sted hvor Titanic sank. Men der er også fokus på udstillinger som den der besøgte Tivoli sidste år, ligesom den nyeste Titanic film er blevet relanceret i 3D.”

 

Over 700 personer fra Titanic blev opsamlet af S/S Carpathia fra Cunard Line. Samme rederi der senere overtog White Star Line. Cunards koncernchef, Peter Shanks siger i en kommentar:

 

”Cunard Lines lille heltinde, S/S Carpathia var det første skib, der ankom til stedet hvor Titanic sank. Hun fik reddet over 700 overlevende og sejlede dem til New York.”

 

White Star Line blev fusioneret med Cunard Line som det fortsættende rederi. Cunard benytter fortsat "White Star Service" som en betegnelse for sit service program ombord.

 

Den sidste liner der modtog Det Blå Bånd, var S/S United States fra United States Lines.
På sin jomfrurejse fra New York til Bishop Rock v. Cornwall i England, slog hun hastighedsrekorden med hele 10 timer, og en gennemsnithastighed på 35,59 knob (66 kmt). En rekord havde Queen Mary fra Cunard haft i over 14 år.
På returrejsen erobrede S/S United States "Det Blå Bånd", idet denne pris kun måles på den vestgående crossing. Turen over Atlanten tog; 3 dage, 12 timer og 12 minutter. En gennemsnithastighed på 34,51 knob, 64 km i timen, fortæller Jesper Boas Smith.

Skrevet af redaktionen