DRF advarer rejsebureauer om at sove til middag

”Kunderne vil have stadig mere individuelle og dyrere rejser. Men det kræver, at bureauerne fornyer produkterne. Finder kunden ikke præcis det, de ønsker hos rejsebureauerne, så sammensætter de bare rejsen selv og forsvinder dermed fra rejsebureauerne og over til flyselskaberne,” sagde DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, i lørdags til Berlingske.



Sidste år voksede rejsebranchens omsætning over 9 % til 21 mia. kr., og nettoresultatet blev 384 mio. kr.



”Jeg tror væksten er kommet bag på spillerne, ikke mindst erhvervsrejsebureauerne,” siger Ole Egholm, ejer af Dansk Brancheanalyse og tilføjer:



”Generelt har rejsebranchen tjent på hr. og fru Friværdi i 2006. De har købt flere og dyrere rejser end tidligere, især oversøiske pakkerejser er steget næsten 20 %.”



Det får opbakning i erhvervsrejsebureauet BCD Travel, der med en vækst i fjor på 14 % er størst i Danmark.



”Det tog nogle år at komme over 11. september, men nu er det svært at være utilfreds med udviklingen. Vores del af branchen følger rimelig præcist konjunkturerne. Samtidig har virksomhederne løsnet den stramme rejsepolitik, så salget af Business Class-billetter er steget markant,” siger BCD’s nordiske direktør, Thomas Lundberg.



Men han advarer om, at 2008 ser knapt så lovende ud.



”Det er vores erfaring, at budgetterne til uddannelse, marketing og rejser er det første sted, virksomhederne letter foden fra speederen med en konjunkturnedgang i horisonten. Og vi fornemmer nu en svag opbremsning. Så 2008 lander nok på et niveau med 2006,” siger Thomas Lundberg.


Skrevet af