Musicalen ”Den skaldede Frisør” er et godt eksempel på samspillet mellem kulturoplevelser og køb af hotelovernatninger, siger musicalens producent, Jesper Winge Leisner. Pressefoto: Oneandonlymusicalteater.dk

1,5 millioner købte overnatning og kulturoplevelse

I årets første halvdel købte halvanden million danskere mindst én hotelovernatning i forbindelse med en kulturoplevelse. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv, der mener, at samspilet kan styrkes.

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne gerne vælger en overnatning på for eksempel hotel eller feriecenter i forbindelse med en kulturoplevelse.

Brancheorganisation ser potentiale i sammenhængen mellem kulturoplevelser og køb af overnatninger. Michael Folmer Wessman, chefkonsulent i Dansk Erhverv, siger i en pressemeddelelse:

”Vi har talt meget for, at kulturen er et selvstændigt erhverv, men samtidig har kulturen en kæmpestor betydning for vores turisterhverv, for eksempel hoteller. I en vanskelig tid først med corona og nu med inflation og høje energipriser, skal vi glæde os over, at danskerne vælger kulturen til og gerne gør det i kombination med en betalt overnatning.”

Undersøgelsen fra Dansk Erhverv viser også, at cirka 600.000 danskere i årets første halvår kombinerede et museumsbesøg med en overnatning, mens det tilsvarende tal på koncert- og festivalområdet i samme periode var 450.000.

Musical og overnatning under samme tag hos Scandic
Scandic Hotels er ikke overrasket over det tætte samspil mellem oplevelser og overnatning. Her kan man i øjeblikket på Falkonérscenen på Scandic Hotel Falkoner Frederiksberg tilbyde musicaludgaven af Den Skaldede Frisør kombineret med et overnatningstilbud.

Scandics administrerende direktør i Danmark, Søren Faerber, siger i pressemeddelelsen fra Dansk Erhverv, at kulturlivet og hotelbranchen gør hinanden stærkere:

”Vores gæster vælger sjældent at overnatte på hotellet alene for nattesøvnens skyld. De skal som regel noget mere og gerne noget kulturelt, når de er i byen. Konkret med Den Skaldede Frisør kan vi se, at mange vælger at gøre brug af vores tilbud om overnatning,” siger han.

Det skal man ikke undervurdere
Også musicalens producent, Jesper Winge Leisner, kan se fidusen i et tæt samarbejde med Scandic:

”Gode kulturoplevelser er ikke bare forestillingen eller udstillingen, det er den samlede oplevelse. For os og Scandic Falkoner er en totaloplevelse en central del af vores fælles strategi. Det hele skal hænge sammen: de overnattende gæster skal ved ankomsten finde musicalens program på værelset. De skal overraskes af, at restauranten og barområdet er udsmykket i forhold til forestillingens visuelle identitet.

Feedback fra vores gæster viser, at de får en bedre oplevelse. Det skal man ikke undervurdere,” siger Jesper Winge Leisner.

Og, tilføjer Michael Folmer Wessman, i den nye nationale turismestrategi et der lagt op til at styrke samarbejdet om kulturturismen. ”Man bør hurtigst muligt efter folketingsvalget få nedsat den foreslåede ekspertgruppe, så potentialet i kultur- og turismesamspillet kan indfries yderligere,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Endnu en stor hotelgruppe skifter til Dansk Erhverv

Inflation og stigende priser reducerer ferieplaner

Millionbøde for vildledende markedsføring