Schweiziske Viagogo, der sælger billetter til sports- og kulturbegivenheder via dansk hjemmeside, har i byretten fået bøde for at overtræde markedsføringslovens om vildledende prismarkedsføring.
Fra årsskiftet i år blev bøder for overtrædelse af markedsføringsloven markant forhøjet. ”Det handler også om, hvordan rejsebureauer agerer på sociale medier, herunder brug af influencers,” advarede Danmarks Rejsebureau Forening.
Nu oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, at Viagogo – et schweizisk selskab med blandt andet en dansk hjemmeside – har fået en bøde på to millioner kroner i Byretten i København.
Af Viagogos danske hjemmeside fremgik det nemlig ikke tydeligt, at der var ekstra omkostninger forbundet med køb af billetter i form af leveringsomkostninger. Enten stod oplysningen om leveringsomkostningerne der slet ikke, eller også fremgik den alene i form af en mørk bjælke øverst i billedet, som så forsvandt, når man scrollede ned ad siden, skriver Forbrugerombudsmanden.
Ved straffastsættelsen anvendte byretten en ny bødemodel i markedsføringsloven, som trådte i kraft den 1. januar i år.
Skærpende omstændigheder
Byretten lagde ved bødeudmålingen til Viagogo blandt andet vægt på, at markedsføringsloven stiller krav om, at en bøde skal udmåles til et større beløb end virksomhedens fortjeneste, når der er tilgængelige oplysninger om fortjenesten.
Retten fandt desuden, at det var en skærpende omstændighed, at gerningsperioden havde været lang, til dels stadig løb, og at lovovertrædelsen omfattede samtlige salg i Danmark siden 17. september 2018. Viagogo tilrettede sin hjemmeside i april i år, men på virksomhedens mobilhjemmeside bliver forbrugerne fortsat ikke orienteret klart og tydeligt om leveringsomkostningerne, skriver Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i pressemeddelelsen: ”Forbrugerne skal vide, hvis en annonceret pris ikke er den endelige, fordi den vil blive tillagt leveringsomkostninger. Oplysningen skal fremgå tydeligt og i umiddelbar forbindelse med prisen, alle de steder, hvor prisen fremgår i markedsføringen.”
Her henvises til Markedsføringslovens § 6, stk. 3, der har følgende ordlyd: ”Når produktets art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.”
Kommentar fra Viagogo
I en kommentar til pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden, skriver presseafdelingen hos Viagogo blandt andet til Standby.dk:
”Hovedpunkterne i sagen var løst inden kendelsen i byretten, de relaterede sig til en tidligere formular på vores hjemmeside. Vi har gennemført adskillige forandringer for at forbedre kundeoplevelsen.
Viagogo samarbejder altid med myndighederne for at sikre, at vores hjemmesider opfylder regler i de enkelte lande. Med hensyn til dommen fra byretten, så overvejer vi rådgivning fra vores juridiske rådgivere.”
Relaterede artikler:
“Mange gavekortudstedere kender ikke reglerne”