Som klargøring til genåbning af grænserne samler VisitDenmark i starten af februar 170 deltagere til Danmarksworkshop. Blandt de indbudte er turoperatører fra Storbritannien, USA, Holland, Italien og Frankrig. Arkivpressefoto fra Knuthenborg Safaripark, foto for VisitDenmark, Niclas Jessen.

170 klar til stor digital Danmarks-workshop

Internationale turoperatører møder både store danske destinationer og unikke, lokale aktører til VisitDenmarks første tværnationale Danmarksworkshop i et digitalt møderum.

Mens rejserestriktionerne stadig er gældende i det meste af verden, forbereder danske destinationer og turismevirksomheder sig på, at verden åbner og rejseaktiviteten igen begynder.

Det sker blandt andet på en digital workshop den 3. og 4. februar, hvor VisitDenmarks markedskontorer har inviteret toneangivende turoperatører fra fem markeder til at møde en bred kreds af danske turismeaktører. Det sker under overskriften ”The Land of Everyday Wonder,” oplyser VisitDenmark i en pressemeddelelse.

”På rekordtid har vi fået samlet en bred vifte af turismeaktører fra hele Danmark. Det er incomingbureauer, hotelkæder, enkelthoteller, destinationer, lufthavne og attraktioner og det er både de store spillere, men også de små aktører som kan tilbyde unikke oplevelser,” siger Dennis Englund, VisitDenmarks markedschef for Storbritannien og USA.

Danskerne rejser til udlandet så snart de kan
Blandt de 90 danske deltagere er Small Danish Hotels, der har over 30 møder med turoperatører i løbet af de to dage, workshoppen finder sted.

”Lige nu har vi stort set kun danske gæster, men vi må forvente, at danskerne rejser til udlandet, lige så snart de kan, og så skal vi være klar til at byde udenlandske gæster velkommen. Derfor er kontakten til turoperatørerne vigtig,” siger Flemming Gade Hansen, salgschef hos Small Danish Hotels.

Destination Fyn deltager også på workshoppen, som de ser som en god anledning til at knytte nye kontakter på flere markeder:

”Der er stadig mange turister, som køber pakkerejser, og man skal ikke undervurdere turoperatørerne, og deres betydning. Vores ambition er at vise, at Danmark er mere end København, og at Fyn har et attraktivt produkt inden for cykelferie, familieferie, naturoplevelse og kulturferie. Vi hjælper turoperatørerne med at skræddersy pakkeløsninger, og derfor er det vigtigt for os at deltage, så vi kan få Fyn med i flere af turoperatørernes programmer,” siger konsulent Sandra Schneider Neelmeyer fra Destination Fyn.

VisitDenmarks største workshop
Med 170 deltagere er Danmarksworkshoppen den største, VisitDenmark endnu har holdt. Samtidig er det den første internationale workshop med turoperatører fra både Storbritannien, USA, Holland, Italien og Frankrig, hvilket kun kan lade sig gøre, fordi workshoppen holdes digitalt.

Via netværket hos VisitDenmarks markedskontorer deltager toneangivende turoperatører som TUI, Boscolo, Comptoir des Voyages, Avanti Destinations og British Airways Holidays i workshoppen.

”Turoperatørerne kan pakketere Danmark som ingen andre og gøre Danmark synlige for millioner af turister. De er vigtige både som salgs- og kommunikationskanaler, og vi kommer ud til nogle af de største turoperatører på markederne på et godt tidspunkt i forhold til at ruste os til, når der igen kan rejses,” siger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig.

”Det er altid at foretrække at mødes ansigt til ansigt, men det digitale møde har også fordele. VisitDenmark har fundet en god digital løsning, og det er vigtigt med så mange møder over kort tid. Jeg har prøvet andre digitale workshops, hvor den tekniske del haltede,” siger Sandra Schneider Neelmeyer.

Relaterede artikler:

Ny undersøgelse: Flest danskere på ferie hjemme

Nyt år med øget fokus på dansk indlandsturisme

Vi skal løfte dansk turisme igen i fællesskab

VisitDenmark fastholder Danmarkssatsning i 2021

Ny dansk rejseindikator analyserer nyeste data