Fredagsklummen – Så truer svenskerne igen med at overtage SAS

Af Ejvind Olesen



DESVÆRRE har jeg gennem de 30 år jeg har skrevet om SAS oplevet mange strejker. I reglen med Danmark som udgangspunkt. Det er ganske vist mange år siden piloterne førte an i en strejke, oven i købet op under jul, men der har været rigeligt alligevel. Først og fremmest blandt luftfartsfunktionærerne, men andre grupper har ikke holdt sig tilbage.



Hver gang køerne vokser i lufthavnen, og flyene ikke flyver, kommer de voldsomme udfald i pressen. Vi kan som journalister tage en tur til Københavns Lufthavn og få det ene harmdirrende angreb på SAS efter det andet. Naturligvis. For vi ville som journalister reagere på nøjagtig samme måde, hvis vi sad og ventede på flyet, der ikke kom.



Nu kniber det lidt mere med folkets forståelse, når det er piloterne, der strejker. Det kan være lidt svært at solidarisere sig med en kaptajn, som tjener over 100.000 kr. om måneden i den sidste periode indtil han bliver 60, og hertil kommer formentlig mindst 500.000 kr. i pension. Så er det lidt lettere med en ansat i et cateringkøkken, eller en lastearbejder i sne og frost.



FOR EN ordens skyld skal det siges, at der efter pilotforeningens oplysninger, også er unge piloter, der tjener under 30.000 kr. om måneden, men det er vistnok de færreste hos SAS. Det er også dem, der skal først ud og har svært ved at få lov til at flyve så meget, at de overhovedet kan beholde deres certifikat, i en situation med nedskæringer.



JEG UNDRER mig stadig over, at det er de danske piloter, der reagerer – og de svenske, der flyver. SAS Danmark er fortsat størst – ikke fordi vi har de fleste passagerer, for det har Sverige – men fordi vi har langt den bedste geografiske beliggenhed. Det må alt andet lige betyde, at der efter den ny opdeling bliver brug for flere piloter i Danmark end i Sverige. Og altså igen, at det er de svenske piloter, der er mest udsatte.



Og i Norge er de allerede delt op i de nye selskaber. Hvorfor de norske piloter pludselig bliver syge, må skyldes fugleinfluenza eller andre mærkelige epidemier, som har ramt Norge uden, at vi har opdaget det. Nu havde EU ellers forbudt russiske fugle at flyve ind over Europa.



Men tilbage til svenskerne. De vil meget gerne overtage Københavns rolle i den skandinaviske luftfart. Det har de villet i alle de 60 år flyselskabet i år har eksisteret. Hver gang, der er strejke i Danmark, og det sker desværre oftere end i Norge og Sverige, kommer ministre eller erhvervsfolk med kravet. Og netop nu sidder der to danskere i spidsen for SAS, det er aldrig sket før. Nemlig Jørgen Lindegaard som koncernchef og John Dueholm som adm. direktør for SAS Airlines. Så får kravet lidt ekstra vægt.



I DENNE UGE var det den svenske imfrastrukturminister Ulrica Messing, som i dagbladet Børsen fremsatte kravet: “Vi har investeret 9,6 mia. sv. kr. i Arlanda i nyt trafiksystem og ny landingsbane. Derfor er der nu basis for betydeligt flere direkte afgange fra Arlanda.”



“Der er mange svenske erhvervsfolk, der bliver nødt til at flyve til København, før de kan komme til Fjernøsten, hvis de bruger SAS. Samtidig er der noget, der tyder på, at det svenske arbejdsmarked er mere driftssikkert end det danske, hvor SAS har markeret sig med strejker. Stabiliteten er måske større i Sverige, ” siger en flykonsulent fra det svenske handelskammer til Børsen.



Truslen er imidlertid latent. Mere end tidligere. Og hvis Sverige får flere langruter – hvad de meget let kan få – går det fra den danske storlufthavn, og Danmark mister arbejdspladser.



Det er imidlertid en grotesk sag at rejse netop nu, da den danske regering netop har vedtaget af aftrappe og fjerne passagerafgiften, men svenskerne er parate til at lægge en ny afgift, så højt som 500 kr. på businessrejser med fly fra svenske lufthavne. Almindelige charterpassagerer skal af med ca. 100 kr. til EU-lande, men hvis de skal til Tyrkiet lægges 200 kr. oveni prisen.



Skan den svenske trussel tages alvorligt ? Hvad tror du ? Trækker SAS mere trafik fra København til Stockholm det næste par år ? Stem i quick poll.


Skrevet af