BCD: Kunderne går efter lavpris

Virksomheder i Norden benytter i stigende grad lavprisselskaber, når de sender deres medarbejdere på forretningsrejse, og den økonomiske krise har forstærket tendensen.



Det siger et af Nordens førende erhvervsrejsebureauer BCD Travel og bekræfter dermed de udmeldinger om øget interesse blandt erhvervsfolk, som lavprisselskaber kom med på en konference i København.



”Lavprisselskaber spiller en stor og stigende rolle for vores kunder. Hvis lavprisselskaberne vejrer morgenluft, har de bestemt grund til det, for alle virksomheder jagter besparelser og billige billetter i denne tid,” siger adm. direktør Thomas Lundberg (foto), BCD Travel.



”Der sker i stigende grad et skift fra de mere traditionelle selskaber over mod lavprisselskaber. Sidste år udgjorde lavprisselskabernes andel 4-5 procent af salget til vores kunder i Norden, mens deres andel i dag er fordoblet,” siger Thomas Lundberg.

Brugen af lavprisselskaber spiller især en rolle hos de kunder, der selv booker på nettet via BCD Travels online værktøjer.

”Når alle i virksomheden ved, at der bliver holdt igen på rejsebudgettet, påvirker det naturligvis de medarbejdere, der booker selv. De er meget prisbevidste og tager den bedste pris på dagen. Det er udtryk for ansvarlighed hos medarbejderne,” siger Thomas Lundberg.



At lavprisbilletterne sjældent har samme fleksibilitet som de dyrere billetter, behøver ikke altid være en hindring.

”Billetten kan være så billig, at man bare smider den væk, hvis man alligevel ikke får brug for den. Det er en afvejning, men hvis billetterne er billige nok i forhold til alternativerne, kan det være en fornuftig strategi,” siger Thomas Lundberg.

JAA

Skrevet af